Det er viktig at du som BPA har respekt for mennesket du jobber for, og at du kan legge til rette for å bedre livskvaliteten til vedkommende.
Det er ofte behov for ADL-trening. Dette innebærer blant annet husarbeid, hygienetiltak, matlaging, arbeid og kommunikasjon med andre mennesker. Menneskene du er BPA for, har ulike behov, forskjellige interesser og ønsker for livet sitt. Du må derfor bruke god tid på å bli kjent med hver enkelt.
Som BPA må du være fleksibel når det gjelder arbeidsmåter, og tålmodig i ulike situasjoner. Du må ha forståelse for hvorfor den du arbeider for, trenger deg, og du må være der som en assistent, ikke som en venn.
Du må ha god sosial kompetanse og gode evner til empati. Du må være forberedt på at brukeren åpner seg for deg, og du må prøve å forstå hvorfor hun eller han gjør det. En del mennesker med BPA er mye alene, og du blir raskt en viktig del av personens sosiale nettverk.
En BPA er ikke det samme som en støttekontakt. En støttekontakt fungerer mer som en betalt venn, og han har ikke den typen ansvar som en som arbeider som BPA.
Læringsressurser
Fagarbeider og arbeidstaker
Læringssti
Wenche på jobb i barnehagen
KjernestoffLærling Wenche sin dag på videregående
KjernestoffLærlingen sin dag i skolen
KjernestoffLærling Wenche som BPA
Kjernestoff
Fagstoff
Hyllest til barne- og ungdomsarbeidere
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider barnehagen
KjernestoffBarnehagen som arbeidsplass
KjernestoffSkolen i Norge
KjernestoffSkolefritidsordningen – SFO
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider på en skole
KjernestoffJobb i en ungdomsklubb
KjernestoffPlikter og regler som ansatt
KjernestoffMarco Elsafadi om profesjonalitet
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider i barnehage
KjernestoffRollemodeller
KjernestoffTjenestevei - hva gjør du?
KjernestoffDe ulike vaktene i barnehagen
KjernestoffMåltidene i en barnehage
KjernestoffSamlingsstund i en barnehagen
KjernestoffDet er tid for å hvile litt
KjernestoffUtelek i barnehagen
KjernestoffAktuelle aktiviteter i barnehagen
KjernestoffBarnehagedagen avsluttes
KjernestoffInformasjonsflyt i barnehagen
KjernestoffWenche sin tidsplan en uke på jobb
KjernestoffWenche er med i kroppsøvingstimene
KjernestoffWenche sin dag med elever på RM-fag
KjernestoffWenche bidrar på leksehjelpa
KjernestoffWenche på kjøkken med ADL-gruppa
KjernestoffWenche bidrar med språktrening
KjernestoffInspeksjon i skolegården
KjernestoffEn skoletime på småtrinnet
KjernestoffMin dag i SFO
Kjernestoff- Kjernestoff
Arbeid som BPADu er her
Om brukeren Terje
KjernestoffArbeidstida som BPA
KjernestoffPlaner og aktiviteter hos bruker
KjernestoffWenche sitt forhold til Terje
KjernestoffBrukermedvirkning og verdighet
KjernestoffBrukerstyrt personlig assistanse
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Arbeid i videregående skole
KjernestoffIntervju en barne- og ungdomsarbeider
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider i SFO
KjernestoffFagarbeider i friminutt og lek
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeideren i klasserommet
KjernestoffNora er brukerstyrt personlig assistent
KjernestoffIntervju om holdninger
KjernestoffIntervju om profesjonalitet
KjernestoffIntervju om sosial kompetanse
KjernestoffIntervjuer om trygghet og tillit
Kjernestoff