Fagartikkel
Kleshengjar
Kleshengjar er ei enkel øving for å trene på kreativitet.
Ho eignar seg å gjere før de går i gang med å utarbeide idear. I denne øvinga er det viktig at de er impulsive og kreative.
Tid: minimum 20 minutt
Føremålet med denne øvinga er
- å få fram mange idear og å trene på at ingen idear er dårlege
- bilete av ein kleshengjar og/eller kleshengjarar i klasserommet som illustrasjon
- noko å skrive på og med (helst ark og blyant eller penn, men det går òg greitt med ei digital notatblokk)
- premie til vinnargruppa (for å markere at kvantitet er viktig i kreativt arbeid)
- Elevane blir delte inn i grupper på to eller tre.
- Læraren fortel bakgrunnshistoria for øvinga: «Tenk dykk at ein gigantisk kleshengjarfabrikk går konkurs og skulen får tilbod om å ta over heile restlageret. Konkursbuet spør om de har idear til kva denne ressursen kan brukast til. Det er eit ønske å finne veldig mange bruksområde. Fabrikken har produsert kleshengjarar av plast, tre og metall.»
- Gruppene får tre minutt på å kome på flest mogleg idear til kva ein kleshengjar – eller fleire kleshengjarar – kan brukast til. Kleshengjarane kan modifiserast eller koplast saman. Det er viktig å fokusere på «ja, og». Det er ikkje lov å seie «nei» eller «ja, men».
- Når tida er ute, skal kvar gruppe telje ideane sine.
- Læraren ber alle som har over 5 idear, om å rekkje opp handa, deretter alle med 10 idear, 15 idear, 20 idear – til det berre er éi gruppe att. Denne gruppa får ein liten premie. Premien kan vere symbolsk, men det er viktig at dette blir markert.
- Læraren ber vinnargruppa lese opp alle ideane sine. Deretter ber læraren dei andre gruppene velje ut nokre idear dei kan lese opp. (Det er viktig å involvere alle.) Denne delen kan ta tid med mange grupper, så her må ein tilpasse ut frå kor lang tid ein har.
Refleksjon: Det er viktig å reflektere saman over kva de har gjort i denne øvinga, kvifor de har gjort det, og korleis de kan bruke øvinga i ulike samanhengar.
Døme på refleksjonsspørsmål:
- Kor mange ulike idear fann klassen totalt sett?
- Vil det bli betre kvalitet på den ideen som til slutt blir vald, dersom gruppa kjem på mange idear, enn dersom den kjem på få idear?
- Kva tenkjer de at de lærer av denne øvinga?
- Kvifor er det viktig å trene på kreativitet?
- Korleis kan dette vere nyttig trening for arbeid med ulike prosjekt?
- Korleis og når kan denne øvinga vere nyttig i andre samanhengar (på skulen, på fritida, osv.)?