Personlegdom og forbrukaråtferd
Personlegdommen til forbrukarar kan ofte styre kva dei tenkjer og føler om produkt, og kva val dei tek når dei skal kjøpe noko. Personlegdom er dermed med på å påverke forbrukaråtferd.
Vi menneske har alle ulik personlegdom. Personlegdom er definert som dei relativt stabile individuelle faktorane som har betydning for korleis ulike menneske tenkjer, handlar og føler i ulike situasjonar.
Tenk over
Har du nokon gong teke ein personlegdomstest? Fekk du det resultatet du forventa?
Tenk over eit eller fleire av dei siste kjøpa dine. Korleis trur du personlegdommen din har hatt betydning for desse kjøpa?
Ei vanleg tilnærming for å beskrive forskjellar i personlegdommen til menneske er den såkalla femfaktormodellen. Femfaktormodellen blir òg kalla The Big Five.
Femfaktormodellen tek utgangspunkt i fem store personlegdomstrekk. Kor framståande dei ulike personlegdomstrekka er, varierer frå person til person. Dei fem faktorane, eller personlegdomstrekka, i femfaktormodellen er
openheit for nye opplevingar
planmessigheit
ekstroversjon
omgjengelegheit/medmenneskelegdom
nevrotisisme
Ein personlegdomstest, med utgangspunkt i femfaktormodellen, måler grader av gitte psykologiske eigenskapar ut frå dei fem personlegdomstrekka. I staden for å snakke om anten-eller-eigenskapar, som til dømes det å vere ekstrovert eller introvert, kan vi snakke om å ha meir eller mindre av trekket ekstroversjon.
Prøv sjølv
Kan du tenkje deg å gjennomføre ein personlegdomstest sjølv? Her er ei lenkje til ein gratis personlegdomstest som baserer seg på femfaktormodellen: Big Five personlegdomstest.
Når vi snakkar om merkepersonlegdom, meiner vi korleis ulike personlegdomstrekk kan assosierast med eit merke. Til dømes kan Apple assosierast med kompetanse.
Personlegdommen hos oss forbrukarar styrer ofte kva vi tenkjer og føler om produkt, og kva val vi tek når vi skal kjøpe noko. Den amerikanske psykologen Jennifer Aaker meiner at prinsippa og perspektivet til femfaktormodellen òg kan knytast til merkepersonlegdom.
Aaker har gjort eit større forskingsarbeid for å kartleggje ulike sider ved personlegdommen til eit merke. Undersøkinga viste at det er fem personlegdomstrekk som typisk blir assosierte med eit merke.
Dei fem trekka som er knytte til merkepersonlegdom, er
oppriktigheit
barskheit
spenning
kompetanse
raffinement
Vi kan seie at ein merkepersonlegdom delvis kan likne på personlegdommen til menneske. Vi kan til dømes seie at trekket som handlar om spenning for ein merkepersonlegdom, kan knytast til personlegdomstrekket ekstroversjon i femfaktormodellen.
Tenk over
Kva trekk i femfaktormodellen trur du kan likne på merkepersonlegdommen oppriktigheit?
Kva trekk i femfaktormodellen trur du kan likne på merkepersonlegdommen kompetanse?
I motsetning til personlegdommen til menneske har personlegdommen til eit merke stort sett positive verdiar knytte til seg. Dette er fordi merkepersonlegdom blir skapt ved hjelp av marknadsføring.
Hovudtrekket i merkepersonlegdommen til Harley Davidson er barskheit. Harley Davidson vender seg til den tøffe typen som liker utandørsaktivitetar.
Tenk over
Kvifor trur du at nokon vel å tatovere logoen til Harley Davidson på kroppen sin?