Oppgaver til filmen «Barneombudet – om trygghet og tillit»
- Hvordan beskriver barneombudet en god barndom?
- Beskriv hva som menes med «den eneste ene».
- Hva betyr det at du «forvalter samfunnets viktigste kapital» når du jobber med barn og unge?
- Hvorfor er det nødvendig for oss alle å oppleve trygghet og tillit?
Oppgaver til filmen «Førskolelæreren – om trygghet og tillit»
- Hvordan opplever du at barna har tillit til deg?
- Hva menes med at barn i barnehagen viser mye glede?
- Beskriv noen situasjoner der barna kommer til deg som barne- og ungdomsarbeider?
- Hva skal du gjøre dersom et barn ikke har tillit til deg?
- Hvordan kan du se at barna er trygge på deg?
- Hvordan reagerer du når du er utrygg?
- Hvordan reagerer barn når de er utrygge?
- Forklar hva som menes med at det er et stort ansvar å ha omsorg for barnehagebarn.
- Hva skal du gjøre dersom du oppdager at et barn ikke har det godt i barnehagen?
Oppgaver til filmen «Læreren – om trygghet og tillit»
- Prøv å beskrive oppveksten for barn i Norge.
- Hva mener læreren er en trygg og god oppvekst?
- Hvordan ser han at barn ikke har det godt?
- På hvilken måte må læreren samarbeide med de foresatte?
- Hvordan får læreren barn til å fortelle ting de er opptatt av?
- Hvordan kan vi vise barn at vi er til å stole på?
Oppgaver om trygghet og tillit
- Hvordan forklarer du begrepene trygghet og tillit?
- Hva får deg til å føle deg trygg?
- Hvilke egenskaper hos en annen person skaper trygghet?
- Hvordan oppfører du deg for at barn og unge skal føle seg trygge sammen med deg?
- Nevn noen personer du har tillit til. Hvorfor har du det?
- Hva vil du gjøre dersom du opplever at et barn er uttrygt?
- Forklar begrepet trygghet ut fra Maslows behovspyramide.
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 30.05.2018