Vi kan bruke matematikken på mange ting frå dagleglivet.
3.1.40
Du skal strikke eit firkanta sjal. I oppskrifta står det at dersom du lagar 22 masker i breidda, svarer til det 10 cm. Strikkar du 25 masker i høgda, blir det òg 10 cm.
a) Kor mange masker i breidda blir det per cm?
Løysingsforslag
Vi veit at 22 masker er 10 cm. Då kan vi finne talet på masker på éin cm ved å dele 22 med 10.
b) Dersom sjalet skal vere 45 cm breitt, kor mange masker må vi leggje opp i breidda då?
Løysingsforslag
Vi må multiplisere talet på masker per cm med talet på cm vi skal strikke. Vi får at talet på masker blir
c) Forklar at du kan beskrive talet på masker i breidda ved hjelp av uttrykket , der er talet på cm i breidda.
Løysingsforslag
Når vi skal finne ut kor mange masker det blir i breidda, må vi gonge 2,2 med talet på cm, altså får vi
d) Finn ein tilsvarande formel eller funksjon for talet på masker det blir i høgda når høgda er cm.
Løysingsforslag
Talet på masker per cm i høgda blir
e) Kvifor bruker vi ikkje den same bokstaven for talet på cm i breidda () og talet på cm i høgda ()?
Løysingsforslag
Vi bruker ikkje den same bokstaven fordi dei måler to ulike ting. Den eine måler breidda, den andre måler høgda, og dei vil ha ulike verdiar i praksis.
f) Ei venninne bestiller eit sjal av deg. Det skal vere 70 cm breitt og 40 cm høgt. Kor mange masker blir det i breidda og i høgda?
Løysingsforslag
Opplysningane betyr at og . Talet på masker i breidda blir
mens talet på masker i høgda blir
g) Kor mange masker blir det totalt på dette sjalet?
Løysingsforslag
Dette blir som arealet av eit rektangel målt i masker. Vi må multiplisere talet på masker i breidda med talet på masker i høgda. Talet på masker totalt blir
h) Prøv å anslå kor lang tid det tek å strikke dette sjalet.
i) Undersøk kor raskt ei strikkemaskin kan strikke dette sjalet. Rekn òg ut kor mange slike sjal strikkemaskina kan lage på den tida det tek å strikke eit sjal manuelt.
j) Kor breitt blir eit sjal dersom du legg opp 132 masker i breidda?
Løysingsforslag
Her er det mange måtar å gå fram på. Vi tek utgangspunkt i formelen . Vi veit no at . Då får vi
Breidda blir 60 cm.
k) Lag ein formel eller funksjon for breidda i cm når talet på masker er .
Løysingsforslag
Dette blir det motsette av funksjonen .
Alternativ 1
Vi kan snu på formelen . For å gjere det enklare, skriv vi no
. (Hugs at berre er ein skrivemåte. Storleiken har namnet .)
Vi ønskjer å ende opp med . Då gjer vi omtrent som i den førre oppgåva.
No kan vi rekne ut breidda ut ifrå talet på masker , og vi kan skrive
Alternativ 2
Vi veit at 22 masker i breidda svarer til 10 cm. Då vil 1 maske svare til
For å finne ut kor langt eit visst tal masker er, må vi multiplisere med dette talet. Det gir oss
l) Studer dei to svaralternativa i den førre oppgåva. Er dei like?
Løysingsforslag
Vi tek utgangspunkt i formelen/funksjonen i alternativ 2.
Konklusjon: Det er den same formelen.
m) Finn tilsvarande formel eller funksjon for høgda når det er masker i høgda.
Løysingsforslag
Dette blir det motsette av funksjonen .
Alternativ 1
Vi kan snu på formelen . For å gjere det enklare, skriv vi no . (Hugs at berre er ein skrivemåte. Storleiken har namnet .)
Vi ønskjer å ende opp med . Vi får
No kan vi rekne ut breidda ut ifrå talet på masker , og vi kan skrive
Alternativ 2
Vi veit at 25 masker i høgda svarer til 10 cm. Då vil 1 maske svare til
For å finne ut kor høgt eit visst tal masker er, må vi multiplisere med dette talet. Det gir oss
n) Du oppdagar at du har kjøpt feil garn. På garnet er det gitt ei heilt anna strikkefastheit, det står at 12 masker i breidda skal gi 10 cm. Forholdet mellom masker i breidda og masker i høgda er det same som i det opphavlege garnet. Kan du lage tilsvarande formlar for dette garnet, sånn at du kan bruke det i staden?
Løysingsforslag
Vi får
Då må den motsette formelen bli
Forholdet mellom mengda masker i høgda og talet på masker i breidda skal vere det same. Med originalgarnet er dette forholdet . Dersom vi set det ukjende talet på masker i høgda for med det andre garnet, blir forholdet . Desse to forholda må vere like, og vi får
Sjølv om vi ikkje kan strikke 13,6 masker, kan vi rekne med talet 13,6. Vi får vidare at
Den motsette formelen blir
o) Kva er forskjellen mellom ein funksjon og ein formel? Diskuter.
3.1.41
Tove og Christian liker å vere fysisk aktive, og i tillegg liker dei å lage matematiske samanlikningar. (Ein kan vel kanskje kalle dei litt nerdete?) Då Noreg vart stengt ned på grunn av koronakrisa, var dei mykje på tur både saman og kvar for seg. Dei sykla, sprang og gjekk tur både i fjellet og på flatmark.
I denne oppgåva går vi ut frå at dei syklar, spring og går tur med jamn fart sjølv om dei heilt sikkert ikkje gjorde det.
a) Ein av turane dei sykla, var ei kupert rute på 28,6 km. Tove brukte 1 time og 34 minutt. Lag eit uttrykk som beskriv kor langt Tove har kome etter minutt.
Løysingsforslag
Vi må finne ut kor langt Tove kjem på eitt minutt. Tida i minutt er
Talet på km per minutt blir
Dette er eit mål på farten til Tove.
Vi kan då setje opp følgjande uttrykk:
b) Christian brukte 1 time og 2 minutt på den same sykkelturen. Lag eit uttrykk som beskriv kor lang tid Christian har brukt på km.
Løysingsforslag
Vi gjer om tida til minutt.
Her er vi interessert i talet på minutt per km. Då må vi gjere det motsette av kva vi gjorde i den førre oppgåva.
Dette er òg eit mål på fart, men i staden for å seie noko om kor langt Christian kjem per minutt som i den førre oppgåva, seier talet her noko om kor lang tid han bruker per km. Dersom vi multipliserer dette talet med kor langt han har sykla, får vi kor lang tid han brukte. Vi får derfor
c) Lag ein formel for kor langt Tove har kome som funksjon av kor langt Christian har kome.
Tips 1
Her skal vi altså fram til ein funksjon , ikkje , men sidan er kor langt Christian har kome.
Tips 2
Erstatt i formelen for med formelen .
Løysingsforslag
d) Kva fortel formelen i oppgåva over oss?
Løysingsforslag
Formelen fortel oss at for kvar km Christian syklar, syklar Tove 0,66 km eller 660 m.
e) Kor langt har Tove sykla når Christian har sykla 5 km?
Løysingsforslag
Her har vi at . Då får vi
Tove har sykla 3,3 km når Christian har sykla 5 km.
f) Ein av fjellturane dei liker godt, er 6,9 km lang. Dei hadde kvar sin tur, og Christian (som skrytte av at han tok det roleg) brukte 1 time og 9 minutt. Tove, derimot, hang i stroppen og sleit seg inn til 1 time og 40 minutt. Lag eit uttrykk som viser kor langt Tove har gått som ein funksjon av kor langt Christian har gått.
Tips
Her må vi gjere tilsvarande som i oppgåvene over, men vi kan ta nokre snarvegar.
Løysingsforslag
Vi fann i oppgåve c) at vi enda opp med å multiplisere dei to forholdstala for km/min for Tove og min/km for Christian.
Tove:
Christian:
Vi får
g) Er Christian like rask i forhold til Tove på fottur som på sykkel?
Svar
Tove kjem lenger per km Christian har kome på fottur sidan konstanten i formelen for fottur (0,69) er større enn for sykling (0,66). Christian er derfor ikkje like rask i forhold til Tove på fottur som på sykkel (sjølv om forskjellen ikkje er veldig stor).