Undersøk valfridommen i norsk skriftspråk
- Når du skriv bokmål, skriv du solen eller sola, selv eller sjøl, sent eller seint? Grunngi vala dine.
- Føretrekkjer du sitje eller sitte, difor eller derfor, de eller dokker på nynorsk? Grunngi valet ditt.
I klassen/gruppa: Kor mange vel dei ulike formene i punkt b?
- Kva kan valet til klassen seie om haldninga ungdommar har til språk og valfridom?
- Vel de skrivemåtar i tråd med uttalen der de bur eller ikkje? Kvifor/kvifor ikkje?
Alle desse orda er norske og betyr det same:
åssen, koss, kossen, kordan, korleis, korles, hvordan, kås, kåssen, kålles, korsn- Finn ut kor mange av orda som er tillatne i bokmål eller nynorsk.
- Synest du fleire former skulle vore tillatne? Færre former? Eller er det akkurat passe? Grunngi meininga di.
- Det samansette ordet “vannstandsenkning” har 16 tillatne skrivemåtar i bestemt form eintal i bokmål. Kor mange klarer du?
Tips: Bruk Bokmålsordboka. Søk både "vannstand" og "senkning" og ta høgd for både valfri skrivemåte og valfri bøying.
Kva idear ligg bak dei ulike språkreformene i Noreg?
Del 1
Vi kan dele argumenta inn i nokre hovudkategoriar:
- det demokratiske motivet
- det sosiale og pedagogiske motivet
- det nasjonale motivet
Undersøk kva som ligg i kvart av desse punkta og skriv ein kort tekst som forklarer dei.
Del 2
Dei politiske partia hadde og har ulike syn på korleis vi skal styre språket i Noreg.
- Undersøk korleis partia Høgre, Venstre og Arbeidarpartiet stilte seg i språkdebattane på 1800- og 1900-talet.
- Undersøk kva slags språkpolitikk dei same partia har i dag ved å sjå på partiprogramma og nettsidene deira. Står dei for det same som på 1800- og 1900-talet, eller har ting forandra seg?
- Kva for nokre av dei tre motiva i Del 1 finn de igjen hos dei tre partia?
Del 3
Tenk deg at du får ansvaret for å utforme norsk språkpolitikk:
- Kva slags motiv synest du er viktigast? Kvifor?
- Kva ville du endra på? Kvifor?
- Kva konsekvensar trur du avgjerdene dine ville få for språksituasjonen i Noreg i framtida?
Diskuter påstanden i grupper/i klassen:
Vi bør innføre samnorsk for å styrkje det norske språket
Skriv ned argumenta for og imot og bruk punkta til å skrive ein kort, drøftande tekst som problematiserer påstanden.
Relatert innhald
Norsk er blant skriftspråka i verda med størst valfridom i rettskrivinga. Korleis blei det sånn? Det starta allereie på 1800-talet.