Hopp til innhald
Oppgåve

"Ja, vi elsker" som samansett tekst

I denne oppgåva skal de lage ein teikneserie eller ei digital forteljing av nasjonalsongen "Ja, vi elsker". Dette vil forhåpentleg gjere dykk godt rusta til deretter å gå djupare inn i teksten. Til sist skal de samanlikne Bjørnsons tekst med Gro Dahles "Norge i fløtesaus"

Del 1: Kan du eigentleg nasjonalsongen vår?

  1. Skriv ei attforteljing av nasjonalsongen med eigne ord.

  2. Samanlikn attforteljinga i grupper.

  3. Diskuter deretter i klassen: Kor godt kjenner de innhaldet i songen?

  4. Skriv opp alle momenta de hugsar på tavla.

Del 2: Les, lytt og diskuter

Les og lytt til songen og diskuter desse spørsmåla i grupper:

  1. Kor mykje hugsa de eigentleg av songen frå før?

  2. Kva vil de seie er dei viktigaste nasjonsbyggjande motiva Bjørnstjerne Bjørnson brukar i songen?

  3. Rangar forståinga dykkar av innhaldet i nasjonalsongen på ein skala frå 1–10.

  4. Var det noko av teksten de ikkje forstod? Skriv i så fall ned eit par moment. Diskuter deretter i klassen kva desse delane av teksten kan bety.

Relatert innhald

Kjeldemateriale
Ja, vi elsker

Teksten til "Ja, vi elsker" er skriven av Bjørnstjerne Bjørnson, melodien av Rikard Nordraak. Den endelege versjonen blei ferdig i 1868.

Del 3: Lag ei visuell framstilling av Bjørnsons tekst

No kan de velje om de vil lage ein teikneserie eller ei digital forteljing av teksten til "Ja, vi elsker". Målet er å lage eit kreativt produkt, men også å utforske teksten. For å lage illustrasjonane, må de nemleg forstå kva for historiske hendingar Bjørnson refererer til i teksten.

Eit døme:

Slik går de fram:

  1. Vel sjølv om de vil jobbe åleine eller i par. "Dekonstruer" (ta for dykk bit for bit) ei og ei strofe slik at de finn ut kva for historiske hendingar Bjørnstjerne Bjørnson refererer til i songen.

  2. Lag deretter ei visuell framstilling av hendingane. De vel om de vil teikne for hand, finne kjende måleri/illustrasjonar av hendingane eller bruke eit teikneprogram.

  3. Kvart bilete/illustrasjon skal følgjast av teksten til Bjørnstjerne Bjørnson.

Del 4: Vis fram og diskuter

  1. Vis fram forteljingane dykkar til kvarandre og fortel kva val de gjorde undervegs.

  2. Diskuter om igjen: "Kva vil de seie Bjørnstjerne Bjørnson først og fremst bruker som nasjonsbyggjande motiv i songen?"

  3. Rangar forståinga di av innhaldet i nasjonalsongen på ein skala frå 1–10.

Del 5: Samanlikn "Ja, vi elsker" med "Norge i fløtesaus"

Gro Dahle vann i 2002 ein uhøgtideleg konkurranse om å lage Noregs nye nasjonalsong med teksten "Norge i fløtesaus". Det er ei omskriving av "Ja, vi elsker".

  1. Les gjennom songen og skriv ned det du meiner er tema og bodskap i teksten. Samanlikn deretter det du har skrive med andre i klassen.

  2. Diskuter: Korleis meiner de Gro Dahle framstiller Noreg og nordmenn?

  3. Kva verkemiddel bruker Gro Dahle i teksten?

Del 6: Kjærleik og satire

Då Dahle vann konkurransen, skreiv juryen i grunngivinga at teksten er satirisk, men at han òg viser kjærleik til kongeriket Noreg.

Åleine:

  1. Lag ein tabell med to kolonnar der det står "satire" som overskrift i den eine kolonnen og "kjærleik til Noreg" i den andre. Skriv deretter ned kva de meiner er satire, altså kva sider ved Noreg og nordmenn Dahle gjer narr av i den eine kolonnen, og kva sider ved Noreg og nordmenn ho viser kjærleik for i den andre.

Diskuter i plenum:

  1. Kva meiner de er typisk norsk? Lag ei liste over både gode og dårlege eigenskapar ved Noreg og nordmenn.

  2. Når blir de stolte over å vere norske?

  3. Når blir de flaue over å vere norske?

  4. Korleis hadde dykkar drøyme-Noreg sett ut?

Del 7: Tekst i kontekst

Diskuter i grupper:

Bjørnstjerne Bjørnsons tekst er høgtideleg og søkjer til historia for å hylle Noreg, mens Gro Dahles tekst er satirisk og har nok ikkje som mål å hylle Noreg og nordmenn. Korleis kan konteksten forklare form og innhald i dei to tekstane?