Hopp til innhold

Oppgave

Praksisbedriften og servicerollen

De fleste bedrifter har retningslinjer for hvordan servicerollen skal utøves. Retningslinjene kan være skriftlige eller en praktisk tradisjon av "slik gjør vi det her hos oss". I oppgaven skal du utforske hvilke retningslinjer som gjelder i din praksisbedrift.

LK20

I videoen forteller Katarina Lalander Hamnes, som er spesialist på service, om bedrifter som etter hennes mening har lyktes med å gi god kundeservice. Du skal i oppgaven utforske hvordan praksisbedriften din utøver kundeservice.

Oppgave

  1. Se videoen, og noter hva som det blir sagt er god kundeservice.

  2. Undersøk i praksisbedriften om de har skriftlige retningslinjer for god kundeservice.

  3. Observer hvordan ansatte i praksisbedriften utøver servicerollen.

  4. Sammenlign punktene dine under spørsmål 1 med det du fant ut i spørsmål 2 og 3.

  5. Lag ditt eget forslag til retningslinjer for god service, og foreslå tiltak for hva en bedrift kan gjøre for å forbedre de ansattes kompetanse om, og utøvelse av, service.

Tips til lærer

Oppgaven passer fint som en del av loggen elevene skriver fra praksis, eller som en individuell skriftlig innlevering.

Sist oppdatert 02.07.2021
Skrevet av Cecilie Lund

Læringsressurser

Servicerollen og omdømme