Hopp til innhald

Fagstoff

Vel kommunikasjonstiltak og -kanalar

Korleis kan ein saftprodusent marknadsføre saft til unge menneske mellom 18 og 25 år på ein effektiv måte? Formålstenlege val av kommunikasjonstiltak og -kanalar styrkar effekten av ein bodskap.

Kva er eit kommunikasjonstiltak?

Kommunikasjonstiltak er konkrete tiltak for å nå kommunikasjonsmål. Reklame, innlegg i sosiale medium og sponsing er døme på kommunikasjonstiltak.

Ved val av kommunikasjonstiltak er det viktig å tenke nytte i forhold til kostnader. Vil innsatsen vi legg ned i kroner i marknadskommunikasjonen gi nok effekt til at vi kan forsvare pengebruken?

Døme på kommunikasjonstiltak

  • reklame

  • direkte marknadsføring

  • salskampanje

  • innhaldsmarknadsføring

  • sponsing

  • produktplassering

  • samarbeid med influensarar

  • event

  • smaksprøvar

  • utandørsplakatar

  • redaksjonell omtale

  • salskampanje

Tenk over

ZERoh! kan eksemplevis ha eit kommunikasjonsmål om å auke kjennskapen frå 65 % til 75 %.

  • Kva typar kommunikasjonstiltak kan vere formålstenlege å nytte for å nå eit slikt kommunikasjonsmål?

Reklame og reklamekampanje

Reklame, som tv-reklame, radioreklame, annonsering på nett eller i aviser, er eit av dei vanlegaste kommunikasjonstiltaka i marknadskommunikasjon. I reklamar presenterer vi eigenskapane av produktet og appellerer gjerne til kjenslene hos mottakar.

Tenk over

I filmen innleiingsvis fekk du sjå nokre glimt frå fleire reklamefilmar for ZERoh!. Korleis vil du vurdere reklamfilmane?

Produktplassering

Produktplassering er eit kommunikasjonstiltak der eit produkt er sett naturleg inn i til dømes ein tv-serie, ein film, eller eit dataspel. Målet er at forbrukarar skal bli påverka ubevisst. For å verne forbrukaren er det likevel eit lovkrav at produktplassering skal merkast.

Eit døme på produktplassering for ZERoh! kunne til dømes vore at deltakarar i ein reality-serie hadde drukke ZERoh!.

Tenk over

  • Kva for produkt har du sett plasserte i underhaldning?

  • Kva tenker du om produktplassering som kommunikasjonstiltak?

Samarbeid med influensar

Ein influensar er ein person som publiserer og ytrar seg offentleg i sosiale medium for å påverke følgarane sine. Ein tømrar som legg ut eit situasjonsbilete på Instagram frå arbeidsdagen sin med ein tag til eit verktøymerke, er ein influensar på linje med ein kjendis som bruker og presenterer eit produkt i film på YouTube. Ein influensar kan få betalt eller bli sponsa med utstyr mot å jamleg legge ut bilete med produktet eller tagge innlegget.

ZERoh! samarbeider med influensarar som eit av kommuniksjonstiltaka sine. For å vere sikker på at bileta passar inn i den heilskaplege kommunikasjonsstrategien for ZERoh!, må influensarane få bileta godkjende før dei kan publisere dei på dei sosiale mediekanalane sine.

Seks unge vaksne sit i ein sofa og ser på mobiltelefonane sine. I bakgrunnen er det logoar frå ulike sosiale medium. På kvart ikon er det ein liten raud sirkel med eit tal inni. Foto.

Val av kommunikasjonskanal

Kva er viktig å tenke på når vi skal velje kommunikasjonskanalar for eit kommunikasjonstiltak?

Medievanar

Når vi skal velje kommunikasjonskanal, må vi sjå på medievanane til kommunikasjonsmålgruppa. Vi må undersøke når kommunikasjonsmålgruppa bruker kva kommunikasjonskanalar, og til kva formål.

Vi set oss inn i medievanane til ei kommunikasjonsmålgruppe ved bruk av statistikkar. Mediebarometeret frå statistisk sentralbyrå (SSB) eller offentleggjorde undersøkingar frå medieanalysebyrå som Kantar kan gi god oversikt over medievanane til ulike kommunikasjonsmålgrupper. Vi kan òg overvake eigne sosiale mediekanalar, eller lage eller bestille eigne undersøkingar mot kommunikasjonsmålgruppa.

Tilgang til kommunikasjonskanalar

Det finst mange ulike kommunikasjonskanalar. Nokre er eigde av verksemda sjølv. Andre er betalingskanalar. Det finst òg gratiskanalar, som omtale i aviser og tidsskrifter. Vi kan skilje mellom kjøpte, eigde og fortente kanalar.

Eit venndiagram der sirklane inneheld totalt 18 døme på ulike digitale flater for kommunikasjon. Dei tre sirklane er kalla EIGDE FLATER, FORTENTE FLATER og KJØPTE FLATER. EIGDE FLATER inneheld mellom anna nettsider, e-post og SMS. FORTENTE FLATER inneheld mellom anna nettavis, vareprat og omdømme. KJØPTE FLATER inneheld mellom anna banner, annonsar og reklame på YouTube. I midten av diagrammet der alle dei tre sirklane overlappar kvarandre, står det YouTube, Facebook og Google-søk. Illustrasjon.

Kjøpte kanalar

Ved kjøpte kanalar, som til dømes tv-reklame, radioreklame, annonsering på nett eller i aviser, betaler verksemda for at bodskapen skal visast til kommunikasjonsmålgruppa.

Tenk over

Kva kan vere fordelar og ulemper med kjøpte kanalar?

Eigde kanalar

Nokre kommunikasjonskanalar eig verksemda sjølv. Slike eigde kanalar kan til dømes vere verksemda sine eigne nettsider og profilar på sosiale medium. I eigde kanalar kan ei verksemd fritt dele innhald som dei meiner er relevant for målgruppa.

Tenk over

Kva kan vere fordelar og ulemper med eigde kanalar?

Fortente kanalar

Det andre skriv om verksemda, til dømes ein avisartikkel i samband med at verksemda har lansert ein ny produktkategori, er fortente kanalar. Ein forbrukar som sjølv vel å poste bilete av produktet, dele innlegget for verksemda og vidareformidlar bodskapen for verksemda, er eit anna døme på fortent merksemd.

Bodskap formidla i fortente kanalar har høgt truverd og er gratis. Utfordringa er at det ikkje er mogleg å planlegge. Verksemda kan heller ikkje kontrollere bodskapen, og effekten i etterkant er vanskeleg å måle.

Eigenskapane til kommunikasjonskanalar

Når vi skal velje kommunikasjonskanal, må vi vurdere evna kanalen har til å overføre bodskapen vår til målgruppa. Vi ønsker å velje den kommunikasjonskanalen eller dei kommunikasjonskanalane som kan formidle bodskapen på ein god og effektiv måte til kommunikasjonsmålgruppa eller kommunikasjonsgruppene.

Eigenskapane til kommunikasjonskanalar deler vi inn i:

  • presentasjonseigenskapar

  • distribusjonseigenskapar

  • reaksjonseigenskapar

Presentasjonseigenskapar vil seie evna kommunikasjonskanalen har til å presentere bodskapen. Positive presentasjonseigenskapar for kommunikasjonskanalar kan til dømes vere mogelegheit for levande bilete, lyd og god teknisk kvalitet. Negative presentasjonseigenskapar kan vere avgrensa mogelegheit for bruk av estetiske verkemiddel og tilpassing.

Med distribusjonseigenskapar meiner vi evna kommunikasjonskanalen har til å nå kommunikasjonsmålgruppa. Det er viktig å kjenne til dekningsdataa til kommunikasjonskanalen, altså talet på dei som får bodskapen. Det er òg viktig å kjenne til strukturdataa til kanalen, det vil seie kven som får bodskapen. Når det gjeld distribusjonseigenskapar, er det altså ein fordel å kunne målrette bodskap til spesifikke kommunikasjonsmålgrupper. På den andre sida er det ei ulempe dersom det er vanskeleg å ha kontroll på kven som er mottakarar.

Reaksjonseigenskapar er evna kommunikasjonskanalen har til å framkalle reaksjonar. Kva for reaksjonar er det vi vil oppnå med marknadskommunikasjonen? Det er positivt når ein kommunikasjonskanal bidreg til at vi som sendarar av ein bodskap har merksemda til mottakarar, som til dømes ved kinoreklame. Vidare er det positivt dersom det er mogleg å reagere direkte på bodskapen. Det er negativt dersom eksponering i kommunikasjonskanalar ikkje gir merksemd, om det gir negativ merksemd og/eller at forandra åtferd er vanskeleg å få til.

Reflekter

  • Korleis vil du vurdere eigenskapane til ZERoh! sine valde kommunikasjonskanalar?

  • Lytt til reklameklippet nedanfor og reflekter over eigenskapane radio har som kommunikasjonskanal for Colorline Superspeed.

Reklame: Colorline Superspeed

0:00
-0:00

Å velje kommunikasjonskanal ut i frå ønskte eigenskapar

  • Presentasjonseigenskapar
    Kva presentasjon treng bodskapen min? Kva fargar, format, tidspunkt og kva plassering eignar seg? Trengst det smak, dialog, demonstrasjon? Er støy eit problem?

  • Distribusjonseigenskapar
    Kven skal vi nå med bodskapen? Kor mange vil få bodskapen på kva tidspunkt? Kor stor dekning trengst? Kor ofte skal bodskapen gjentakast? Har vi fristar å halde oss til?

  • Reaksjonseigenskapar
    Kva reaksjonar vil vi framkalle med bodskapen? Kva er mottakarsituasjonen, kva medievanar har mottakaren, og når er det mest sannsynleg at mottakaren vil reagere på bodskapen vår, slik vi ønsker det?

Kjelde

Olsen, L. E. og Peretz, A. (2017). Markedskommunikasjon. Fagbokforlaget.

Relatert innhald

CC BY-SASkrive av Albertine Aaberge og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist fagleg oppdatert 21.07.2024

Læringsressursar

Kommunikasjonsstrategi