Reflekter over korleis desinformasjon påverkar demokratiet
Oppgåve 1. Debattar med ein klimafornektar
Mange land i verda førebur seg no på å møte utfordringar som kjem av global oppvarming. Til grunn for dette ligg vitskaplege data frå klimaforskarar.
- Kva argument vil de bruke i ein debatt der ein motdebattant hevdar at global oppvarming berre er tull, sidan det er kuldegrader og fint skiføre der han eller ho bur?
Oppgåve 2. Bør media kommentere politiske utsegner?
I samband med covid-19-pandemien og presidentvalet i USA hausten 2020 valde nokre amerikanske TV-selskap å leggje inn informasjon på skjermen når dei meinte det blei sett fram falsk informasjon. Twitter og Facebook merkte òg innlegg viss dei meinte at avsendaren bevisst fordreidde fakta om covid-19 og legitimiteten til valresultatet.
- Var det riktig av amerikanske medium å gjere dette?
- Kva ville skje dersom NRK og TV 2 la inn slik informasjon på skjermen når statsministeren talte?
Oppgåve 3. Konsekvensar av desinformasjon om minoritetar
I mellomkrigstida spreidde nazistane falske historier om korleis jødane planla å rane til seg overherredømme i verda, og utvikla "vitskaplege" raseteoriar som demoniserte jødar. Slike førestillingar hadde florert i Europa i fleire hundre år, og dei lever framleis.
- Søk på internett etter informasjon om kva eigenskapar nazistane tilla den jødiske rasen.
- Kva konsekvensar fekk det?
- I dag blir det spreidd liknande desinformasjon om muslimar i Europa og USA. Finn døme på falske nyheiter om muslimar som er publiserte i Noreg.
Oppgåve 4. Finn fem viktige læringspunkt i podkasten
Lytt til medieforskar Bente Kalsnes i denne podkasten frå 2020:
Hva er falske nyheter og hvor bekymret bør vi være?
- Noter stikkord undervegs, og samanlikn notata dykkar.
- Lag ei felles liste over dei fem viktigaste tinga de lærte av å lytte på denne podkasten. Presenter lista for klassen.