Hopp til innhold
Fagartikkel

Service og tillitssamfunnet

Du har kanskje hørt at Norge omtales som et tillitssamfunn. Tillit er med andre ord en svært viktig verdi i samfunnet vårt. Hvor viktig er tillit for at samfunnet skal fungere? Hvordan påvirker det servicebransjen?

Harald Eia peker på flere faktorer som fører til høy tillit, men også hva høyt tillitsnivå i befolkningen fører til. Verdien tillit er grunnleggende for felleskapet vårt i flere sammenhenger. Det blir nesten vanskelig å se for seg at samfunnet kan gå rundt uten. Hvordan påvirker tillitssamfunnet salg- og servicebransjen?

Tillitsbasert service

Flere og flere butikker har nå selvbetjeningskasser. I programmet nevner Eia en spesiell problemstilling som oppsto da England fikk selvbetjente kasser i dagligvarebutikkene: Butikkene solgte tilsynelatende flere gulrøtter enn de hadde på lager! Grunnen var at kundene ikke ville betale fullpris for dyre grønnsaker som avokado, og i stedet valgte billigere alternativer som gulrot i kassen.

Vi får også vite at norske butikker har den motsatte erfaringen: Hvis kundene er usikre på prisen på varen, velger de ofte det dyreste alternativet.

Du har sikkert sett at flere sentrumsbutikker har vareutstillinger utenfor butikkene sine. Butikkene ville neppe hatt dette om det førte til mye svinn.

Tenk over

Hva er årsaken til at vareutstillinger utenfor butikkene fører til flere kunder inn i butikkene og ikke til mer tyveri?

Under koronapandemien i 2020 oppsto det et ganske spesielt fenomen. Små butikker med begrenset plass, for eksempel blomsterbutikker, opprettet selvbetjening utenfor lokalene sine. Kundene kunne plukke varene de ønsket og betale digitalt med Vipps. Med noen få unntak meldte de fleste butikkene at tillitssystemet fungerte som ønsket.

Tillit går begge veier

Kundene må ha tillit til servicebedriftene for å fortsette å bruke dem. Hvis kundene gjentatte ganger får dårlige varer eller opplever at de betaler for mye for tjenesten, vil de føle seg lurt.

Både strømselskap og elektronikkjeder har vært i hardt vær etter avsløringer om såkalt prisjuks. Beskyldninger har vært skjulte påslag i pris, eller triks for å omgå sine egne prisgarantier. Hvordan tror du slike avsløringer påvirker omdømmet til bedriftene?

Tenk over

I Sånn er Norge ramser Harald Eia opp noen eksempler på tillit i samfunnet. Barn som sover i barnevogn utenfor kafeen, og selvbetjening på ferger er noen av eksemplene. Kan du komme på flere ting som tyder på at vi lever i et tillitsbasert samfunn?