Innafor: Psykopat
Jobb med oppgavene sammen i små grupper på tre–fire elever. Etterpå kan dere diskutere og reflektere sammen i klassen.
Hvordan kan omsorgssvikt og traumer i barndommen føre til utvikling av personlighetsforstyrrelser?
Hvorfor er det så vanskelig å ha mellommenneskelige relasjoner for en person med personlighetsforstyrrelser?
Hva er årsakene til at det tar så lang tid å behandle personlighetsforstyrrelser?
Brukere med personlighetsforstyrrelser har ofte vansker med mellommenneskelig relasjoner. Hvordan tror dere dette kan påvirke relasjonene mellom brukerne og fagpersoner i helse- og oppveksttjenestene?
Hvordan kan dere som fagarbeidere motivere brukere med personlighetsforstyrrelser til stå i behandling over lengre tid?
Lag et rollespill sammen med en medelev der en av dere er fagarbeider, og den andre er pasient som ønsker å slutte med terapi. Resten av gruppa er observatører.
Reflekter først i gruppa og deretter i klassen over disse punktene:
Hvordan var det å være pasient?
Hvordan opplevdes det å være fagarbeider i denne situasjonen?
Hva opplevde du/dere som observerte?