Hopp til innhald

Fagstoff

Korleis skape gode reiselivsopplevingar med kultur, natur og geografi?

Elva bruser, og vatnet sprutar i ansiktet. Du høyrer instruktøren brøle "høgre" og "venstre", adrenalinet pumpar, og du gløymer verda rundt deg. Du er fullstendig oppslukt der du sit i raftingflåten. Dette kjem du aldri til å gløyme! Kva er det som skaper uforgløymelege opplevingar?
To raftingflåtar med mange menneske i full fart ned ei vill elv. Ein instruktør står og følgjer med frå ein fjellknaus. Fotografi.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Å leggje til rette for at turistar skal få minneverdige opplevingar, er kanskje den viktigaste oppgåva i opplevingsdesign, sidan dette er avgjerande for å få gode omtaler, nye besøk og større betalingsvilje.

Opplevingsdesign

Når du skal designe reiselivsopplevingar, er det viktig å følgje med på trendane. I dag er mange turistar meir opptekne av minneverdige og meiningsfulle opplevingar enn før. Dei ønskjer opplevingar som involverer dei og engasjerer dei kjenslemessig. Mange ønskjer òg å lære noko nytt eller bli betre i noko som interesserer dei.

Det er viktig å hugse på at du ikkje kan designe turistane si oppleving av aktiviteten – sjølve opplevinga tilhøyrer turistane sjølv. Jobben din som reiselivsaktør handlar om å leggje til rette for å skape eit "opplevingsrom" som involverer og engasjerer turistane.

"Triggarar" som bidreg til å involvere turistane

Faktorar som kan bidra til å involvere og engasjere turistane, kallar vi "triggarar". I arbeidet med å skape gode og minneverdige reiselivsopplevingar må du som reiselivsaktør vere klar over kva faktorar som fungerer som "triggarar".

Døme på "triggarar":

  • fysiske og intellektuelle utfordringar

  • bruk av eigen fantasi

  • lagkjensle

  • sosial støtte

  • overraskingar

  • bruk av eigne ferdigheiter

Når du skal utvikle reiselivsopplevingar, bør du prøve å inkludere fleire "triggarar" for å involvere deltakarane mest mogleg.

Ein flokk med menneske på toppen av eit fjell. Dei hoppar av glede og strekkjer armane i veret. Strålande sol og blå himmel. Mange tek selfie. Fotografi.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Bruk av dramaturgikurve i opplevingsdesign

Når vi skal designe ei reiselivsoppleving, kan vi nytte nokre av dei same prinsippa som inngår i oppbygginga av noveller, filmar og teaterstykke. Vi treng ein introduksjon, fordjuping, høgdepunkt og ei avslutning. Dette kan illustrerast ved hjelp av . For å halde på merksemda til turistane er det viktig at reiselivsopplevinga har ein godt gjennomtenkt oppbygning.

Figuren under viser korleis dramaturgien for ein fisketur med påfølgjande middag kan sjå ut. Ved framkomsten får turistane utlevert utstyret dei treng, og dei får ei kort opplæring. Det første høgdepunktet er fangstaugneblinken. Deretter blir dei tekne med til eit fiskemottak og eit gammalt trandamperi der dei lærer om vidare foredling av fisken. Det neste høgdepunktet er middagen som dei lagar i fellesskap.

Ein illustrasjon som viser dramaturgien til ei reiselivsoppleving. Kurva stig frå framkomsten og til fisketuren, med fangstaugneblinken som eit høgdepunkt, er litt lågare ved besøket på fiskemottaket og trandamperiet, og får eit nytt høgdepunkt når ein lagar mat av fangsten i lag og har festmiddag til slutt. Illustrasjon.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Tenk over

Kvifor kan det vere nyttig å teikne opp ei dramaturgisk tidslinje for ei reiselivsoppleving?

Kva tenkjer du kan vere "triggarar" som involverer og engasjerer turistane mest mogleg på ei reiselivsoppleving som ein fisketur med middag? Sjå på både dømet ovanfor og filmen nedanfor.

Kort beskriving av filmen

Vi ser nokre turistar som er med i fiskebåt utanfor Lofoten og dreg opp ein stor torsk.

Kjelder

Arena Innovative Opplevelser. (2011). 8 eksempler på prising av gåsehud. https://www.innovativeopplevelser.no/docs/Pdf%20filer%20kunnskapshefter/8_eksempler_pa_prising_av_GASEHUD.pdf

Moe, W.K. (10.03.2021). Slik kan reiselivet skape altoppslukende opplevelser. https://forskning.no/hogskolen-i-innlandet-partner-reise/slik-kan-reiselivet-skape-altoppslukende-opplevelser/1825753

Blumenthal, V. (2021). "You just get sucked into it": The Immersion Process in Managed Visitor Attractions. [Doktorgrad]. Universitetet i Stavanger. https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2725789

CC BY-SASkrive av Cathrine Meyer Johansen og Tone Hadler-Olsen.
Sist fagleg oppdatert 12.01.2022

Læringsressursar

Korleis skape opplevingar i norsk og samisk kultur?