I den utvidede Aurlands-regionen er mange av reiselivsaktørene samlet i destinasjons- og utviklingsselskapet Aurland Ressursutvikling. Flåm AS, som er blant de største destinasjonsselskapene i Norge, er et av datterselskapene.
Aurland Ressursutvikling
Aurland Ressursutvikling er eid av Aurland kommune, Sogn Sparebank, Schage og Siva Eiendom (et statlig foretak under Nærings- og fiskeridepartementet).
Selskapet er en av Norges største reiselivsaktører, med 500 helårs- og deltidsansatte, en omsetning på ca. 1 milliard kroner og mer enn 1,2 millioner gjester i året.
I figuren nedenfor ser du forretningsideen, visjonen, misjonen og verdiene de bygger på.
Forretningsideen, visjonen, misjonen og verdiene til Aurland Ressursutvikling
Gjennom datterselskapet Flåm AS og andre deleide selskap utvikler Aurland Ressursutvikling reiseliv og reiselivsprodukter som markedsføres og selges både nasjonalt og internasjonalt.
Høsten 2020 gikk Flåm AS også inn på eiersiden i Arctic Train, som kjører turisttog på Ofotbanen. Dette skal gi turistene et helhetlig reiselivstilbud hele året og styrke norsk reiselivs posisjon med flotte togopplevelser.
Aurland Ressursutvikling eier også Myrkdalen AS og er dessuten deleier i selskapene som driver Flåmsbanen og The Fjords.
Her kan du se hvordan selskapet har utviklet seg siden starten i 1997:
Tidslinje over utviklingen av selskapet Aurland Ressursutvikling
Virksomhetsområder
På hjemmesiden visitflam.com skriver selskapet dette om virksomhetsområdene sine:
- salg og markedsføring – distribusjon av produkter og opplevelser i det internasjonale markedet, gjennom egen digital distribusjonskanal (se visitflam.com)
- overnatting og servering – Fretheim Hotel med tilhørende lobbybar og restaurant, Heimly Pensjonat, Toget Kafé, Flåm Bakeri og Hotel Aurlandsfjord (fra 2020)
- merchandise – salg av egenutviklede produkter og suvenirer i butikkene Flåmsbanemuseet (butikk og museum), Flåm Store og Flåm Exclusive
- Aurland Skofabrikk – produksjon og salg av den tradisjonsrike Aurlandskoen, vesker og annet tilbehør; utvikling, produksjon og salg av ny modell under merkevaren Aurlands
- forretningsutvikling – utvikle nye produkter lokalt og regionalt samt ta en rolle i utvikling av nye reisemål
- Flåmsbana – salg, drift og utvikling av togopplevelsen Flåmsbana mellom Flåm og Myrdal; drift av selskapet Flåm Utvikling (eid 50/50 mellom ARU og Vy)
- The Fjords – drift og utvikling av fjordbaserte reiselivsopplevelser på Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden (eid 50/50 mellom Flåm AS og Fjord1 ASA)
Videre utvikling
Aurland Ressursutvikling tenker framover, og slik ser den strategiske retningen deres ut:
Den strategiske retningen til Aurland Ressursutvikling
Kilde
Aktiv i Oslo (u.å.). Moderne og markedsrettet organisering. Hentet fra https://www.aktivioslo.no/reiselivslag/
Visitflam.com (u.å.). Fusjon mellom Aurland Ressursutvikling og Myrkdalen Fjellandsby. Hentet fra https://www.visitflam.com/nn/information/corporate-information/
Visitflam.com (u.å.). Verksemdsområde. Hentet fra https://www.visitflam.com/nn/information/corporate-information/