Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Yrkesetiske valg

Hver dag vil du som barne- og ungdomsarbeider spontant håndtere små og store situasjoner i møte med barn, unge, foreldre og kollegaer. Du tar valg på vegne av barn og unge, og du bruker ditt profesjonelle skjønn til å handle i en faktisk situasjon.
Vi ser barn som står oppstilt på første skoledag med voksne bak seg. Vi ser ikke hodene til personene. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Du må være både bevisst og reflektert i din rolle som barne- og ungdomsarbeider. De etiske valgene du tar, avhenger av situasjonen du er i, og etiske retningslinjer er et nyttig verktøy for å sikre barns beste.

Under utbruddet av covid-19 i 2020 ble barnehager, skoler og SFO bedt om å gjøre diverse tiltak for å hindre smittespredning. Blant annet ble det innført regler om at foresatte ikke fikk komme inn og levere eller hente barna sine i de ulike institusjonene. Dette hadde blant annet stor betydning for førsteklassingene ved skolestart høsten 2020. Foresatte fikk ikke lov til å være med inn i klasserommet, men måtte vente utenfor skolen.

Oppgaver

  1. Du jobber som barne- og ungdomsarbeider på skolen. På første skoledag er det et av barna som ikke vil gå fra de foresatte når de skal inn i klasserommet. Foresatte har fått beskjed om at de dessverre ikke kan bli med inn.

    1. Hva kan du som barne- og ungdomsarbeider gjøre?
    2. Hvordan vil du gjøre det?
    3. Hvorfor vil du gjøre det slik?
    4. Hvilke konsekvenser kan handlingene dine få? Diskuter gjerne i grupper.
  2. Du jobber som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. Da barnehagen ble gjenåpnet våren 2020, ble barna fordelt i kohorter. Det betydde at barn og voksne ble delt i faste, mindre grupper som kun skulle være sammen med hverandre for å hindre covid-smitte. Disse gruppene ble av Utdanningsdirektoratet kalt kohorter. Søskenpar og nære venner ble forsøkt plassert i samme kohort. I din barnehage blir et søskenpar plassert i en kohort hvor et av barna ikke trives og føler seg ensom.

    1. Hva kan du som barne- og ungdomsarbeider gjøre?
    2. Hvordan vil du gjøre det?
    3. Hvorfor vil du gjøre det slik?
    4. Hvilke konsekvenser kan handlingene dine få? Diskuter gjerne i grupper.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 12.10.2020

Læringsressurser

Verdier i praksis