Ei utviding frå to til tre dimensjonar gjer ikkje den grunnleggande vektorrekninga vanskelegare, men gir nokre fleire moglegheiter.
Dei fleste reknereglane for vektorar er like uansett om vektorane er i to eller tre dimensjonar. Sjå gjerne på vektorkapittelet i matematikk R1 dersom du treng repetisjon før du set i gang.
Vektoren mellom to punkt
I to dimensjonar
Hugsar du korleis ein finn koordinatane til vektoren mellom to punkt, til dømes punkta og B(7,1)? Finn koordinatane til AB→, og sjekk med framgangsmåten nedanfor.
Utrekning av vektorkoordinatar i to dimensjonar
Vi tek koordinatane til B og trekker frå koordinatane til A.
AB→=7-2,1-4=5,-3
Det betyr at for å komme frå A til B, må vi gå 5 einingar i positiv x-retning og 3 einingar i negativ y-retning. Du kan lese meir om dette i faget R1 på teorisida "Posisjonsvektor og vektor mellom punkt" dersom du vil.
I tre dimensjonar
Vi tenker på same måte når vi skal finne vektoren mellom to punkt i tre dimensjonar. Prøv å finne koordinatane til AB→ når punkta erA(4,2,1) og B(-1,4,3).
Koordinatane til vektoren mellom A og B i tre dimensjonar
Vi tek koordinatane til B og trekker frå koordinatane til A som for vektorar i to dimensjonar.
AB→=-1-4,4-2,3-1=-5,2,2
Teikning av vektorar i tre dimensjonar
Bruk GeoGebra. Teikn punkta A og B frå det førre avsnittet. Teikn AB→ ved å bruke kommandoen Vektor(A,B) i algebrafeltet.
Teikning av vektorar i 3D-grafikkfeltet
Vi skriv først inn punkta i algebrafeltet før vi bruker vektorkommandoen. Resultatet kan sjå slik ut, her har vi skrive inn namnet på vektoren og koordinatane manuelt i koordinatsystemet:
Roter på koordinatsystemet ditt for å sjå korleis vektoren ser ut frå fleire kantar.
Posisjonsvektoren
Prøv kommandoen v=(-5,2,2) og kommandoen P=(-5,2,2) i algebrafeltet. Kva får du?
Punkt og vektor i GeoGebra
Den første kommandoen lagar den same vektoren som AB→, men no teikna ut frå origo. Vektorpila endar i punktet P. Dersom vi kallar origo for O, vil vektoren vi har teikna, kallast OP→ og vere posisjonsvektoren til punktet P.
Merk at når vi bruker ein liten bokstav på namnet slik som i den første av dei to kommandoane, lagar GeoGebra automatisk ein vektor. Bruker vi stor bokstav, lagar GeoGebra eit punkt.
Vektorar uttrykte ved hjelp av einingsvektorane
I R1 uttrykker vi vektorar i to dimensjonar ved hjelp av einingsvektorane slik:
a→=2,3=2·ex→+3·ey→
Her er ex→=1,0 og ey→=0,1einingsvektorane i høvesvis x- og y-retning.
Einingsvektorar i tre dimensjonar
I et tredimensjonalt koordinatsystem må einingsvektorane ha 3 koordinatar. I tillegg må vi ha ein tredje einingsvektor for z-retninga. Lengda på vektorane skal framleis vere 1.
Skriv opp namn og koordinatar til dei tre einingsvektorane i tre dimensjonar.
Einingsvektorane i tre dimensjonar
ex→=1,0,0ey→=0,1,0ez→=0,0,1
Skalarproduktet
Hugsar du definisjonen på skalarproduktet mellom to vektorar a→ og b→ når vinkelen mellom vektorane er α?
Definisjon på skalarproduktet
a→·b→=a→·b→·cosα
Denne definisjonen gjeld anten vektorane er i to eller tre dimensjonar. Hugs at a→ betyr lengda av a→.
Skalarproduktet på koordinatform i to dimensjonar
Skalarproduktet mellom vektorane a→=x1,y1 og b→=x2,y2 på koordinatform er
a→·b→=x1,y1·x2,y2=x1·x2+y1·y2
Skalarproduktet på koordinatform i tre dimensjonar
Kva trur du skalarproduktet mellom vektorane a→=x1,y1,z1 og b→=x2,y2,z2 på koordinatform blir? Gå til oppgåve 4.1.16 for å utforske dette.
Skalarproduktet på koordinatform i tre dimensjonar
Skalarproduktet blir rekna ut på tilsvarande måte i tre dimensjonar som i to dimensjonar.
a→·b→=x1,y1,z1·x2,y2,z2=x1·x2+y1·y2+z1·z2
Lengda av ein vektor
Lengda av a→=x,y, a→, er
a→=x2+y2
Kva trur du formelen for lengda av a→=x,y,z er? Gå til oppgåve 4.1.17 a), b) og c) for å utforske dette før du ser på fasiten nedanfor.
Lengda av ein vektor i tre dimensjonar
a→=x2+y2+z2
Tenk over
Kvifor kallar vi vektorane ex→,ey→og ez→einingsvektorar?
Om einingsvektorane
Lengda på einingsvektorane er 1. Kontroller at det stemmer.
Oppsummering
Vektoren mellom to punkt A og B
Gitt A=x1,y1,z1 og B=x2,y2,z2. Da er
AB→=x2-x1,y2-y1,z2-z1
Posisjonsvektoren til eit punkt P
Gitt P=x,y,z. Då er posisjonsvektoren OP→ til punktet