Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Reflekter over korleis desinformasjon påverkar demokratiet

I desse oppgåvene skal de reflektere saman to og to over problemstillingar frå fagartikkelen Demokrati og desinformasjon.
Ung jente med lang flette omgitt av tre vaksne menn. Foto.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Oppgåve 1. Debattar med ein klimafornektar

Mange land i verda førebur seg no på å møte utfordringar som kjem av global oppvarming. Til grunn for dette ligg vitskaplege data frå klimaforskarar.

  • Kva argument vil de bruke i ein debatt der ein motdebattant hevdar at global oppvarming berre er tull, sidan det er kuldegrader og fint skiføre der han eller ho bur?
Twitter-kontoen @RealDonaldTrump blir stengd for alltid. Bilete av smarttelefon-skjerm. Illustrasjonsbilete.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Oppgåve 2. Bør media kommentere politiske utsegner?

I samband med covid-19-pandemien og presidentvalet i USA hausten 2020 valde nokre amerikanske TV-selskap å leggje inn informasjon på skjermen når dei meinte det blei sett fram falsk informasjon. Twitter og Facebook merkte òg innlegg viss dei meinte at avsendaren bevisst fordreidde fakta om covid-19 og legitimiteten til valresultatet.

  • Var det riktig av amerikanske medium å gjere dette?
  • Kva ville skje dersom NRK og TV 2 la inn slik informasjon på skjermen når statsministeren talte?

Oppgåve 3. Konsekvensar av desinformasjon om minoritetar

Kvinne som held opp to plakatar med jødefiendtleg innhald. Foto.
Opne bilete i eit nytt vindauge

I mellomkrigstida spreidde nazistane falske historier om korleis jødane planla å rane til seg overherredømme i verda, og utvikla "vitskaplege" raseteoriar som demoniserte jødar. Slike førestillingar hadde florert i Europa i fleire hundre år, og dei lever framleis.

  • Søk på internett etter informasjon om kva eigenskapar nazistane tilla den jødiske rasen.
  • Kva konsekvensar fekk det?
  • I dag blir det spreidd liknande desinformasjon om muslimar i Europa og USA. Finn døme på falske nyheiter om muslimar som er publiserte i Noreg.

Oppgåve 4. Finn fem viktige læringspunkt i podkasten

Skjermbilete frå filmen Demokrati og desinformasjon. Forskar Bente Kalsnes snakkar. Foto.

Lytt til medieforskar Bente Kalsnes i denne podkasten frå 2020:

Hva er falske nyheter og hvor bekymret bør vi være?

  • Noter stikkord undervegs, og samanlikn notata dykkar.
  • Lag ei felles liste over dei fem viktigaste tinga de lærte av å lytte på denne podkasten. Presenter lista for klassen.

Relatert innhald

I eit velfungerande demokrati tek vi avgjerder på grunnlag av sanning og fakta. Kva skjer når nye medieplattformer spreier desinformasjon?

CC BY-SASkrive av Ragna Marie Tørdal.
Sist fagleg oppdatert 29.01.2021

Læringsressursar

Pressa si rolle i demokratiet