Butikkutvikling
Forklar disse fagbegrepene:
indre salgsmiljø
ytre salgsmiljø
salgskanal
kommunikasjonskanal
mersalg
gjensalg
Se videoen "Salgsledelse og butikkutvikling" nedenfor, og ta notater underveis.
I videoen besøker butikkutvikler Gøril H. Florvaag Inger-Marie Holmsen, som er daglig leder i butikken Titt inn garn AS i Rakkestad.
Hvilke tips og råd gir Gøril om det indre salgsmiljøet i garnbutikken?
Hvilke tips og råd gir Gøril om det ytre salgsmiljøet i garnbutikken?
Hvorfor er salgsmiljøet til en butikk en viktig faktor for å fremme salg, mersalg og gjensalg? Grunngi svaret.
I videoen sier Gøril: "Det viktigste du gjør når du driver butikk, er å planlegge." Hva tror du hun mener med det?
Underveis i videoen sier Gøril også: "Tidligere var markedsføring kanskje litt enklere." Hva tror du hun mener med det?
I videoen møter vi også Elise Lande, som er digital rådgiver i Bilia. Hun sier noe om at alle kanalene i dag har en felles trend. Hvilken trend viser hun til? Hva tror du er årsakene til at dette er blitt en trend?
Hvilke kommunikasjonskanaler benytter Titt inn garn AS? Sjekk ut butikken på nett og i sosiale medier.
I videoen gir Gøril og Elise mange råd til butikkeieren. Ut ifra det du ser i kommunikasjonskanalene til Titt inn garn AS, synes du butikkeieren har fulgt rådene på en god måte? Gi konkrete eksempler i svaret ditt.
Butikkutvikleren Gøril har et ekstra engasjement for selvstendige nisjebutikker og har startet en bevisstgjøringskampanje som hun har kalt "Nisjebutikkens dag". Hun har uttalt følgende:
Jeg tror at mange kjenner på at det blir mer og mer kjedelig når “alt” blir likt. Kjøpesentrene blir like når butikkene er like. Byene blir like når butikkene er like. De selvstendige butikkene tilfører noe annet. Det handler faktisk om byens identitet – et steds atmosfære og stolthet. Butikkene er med på å definere omgivelsene rundt oss. Derfor pleier jeg å si at (steds-)byutvikling er butikkutvikling og butikkutvikling er (steds-)byutvikling.
Ta utgangspunkt i din nærmeste by:
Hvordan vil du beskrive butikkutvalget i byen? Er det noen typer butikker du savner? Hvis ja, hvilke typer butikker savner du?
Er det en overvekt av kjedebutikker i byen? Kunne du i så fall ønske at det var flere selvstendige nisjebutikker der? Hvorfor / hvorfor ikke?
Er du enig med Gøril i hennes uttalelse om at god butikkutvikling er avgjørende for et steds atmosfære og identitet? Hvorfor / hvorfor ikke?
Drøft påstandene:
Det indre salgsmiljøet er viktigere enn det ytre salgsmiljøet.
Alle butikker bør bruke video som en del av markedsføringen i kommunikasjonskanalene sine.
Gøril driver firmaet Butikkutvikler.no AS, og hun forteller at hun pleier å starte med en SWOT-analyse når hun skal i gang med å jobbe med en kunde.
Gjør rede for hva en SWOT-analyse er. Du kan lese om dette i den relaterte artikkelen nedenfor som heter "Situasjonsanalyse i praksis".
Hvorfor tror du en SWOT-analyse er et viktig verktøy for Gøril i arbeidet med butikkutvikling? Grunngi svaret.
Sett opp en SWOT-analyse for Titt Inn Garn AS ut ifra det du får vite og se i videoen, og ut ifra informasjonen du finner på nett. Ta utgangspunkt i egne forutsetninger der det er nødvendig.
Skriv et sammendrag av analysen. Ser du flere forbedringspunkter enn de butikkutvikler Gøril tar opp i videoen? Beskriv.
Relatert innhold
Situasjonsanalysen, også kalt SWOT-analysen, analyserer interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler.