Hopp til innhold
Fagartikkel

Bruk av flere salgskanaler

Salgs- og reiselivsbedrifter bruker sjelden kun én salgskanal. For å maksimere salget bør bedriftene være til stede i mange ulike digitale salgskanaler, i tillegg til de mer tradisjonelle.

Flere salgskanaler samtidig

Mange salgs- og reiselivsbedrifter selger produktene sine både på internett og gjennom tradisjonelle salgskanaler som kataloger, telefon, e-post, eget salgslokale og gjennom forhandlere. Ved å bruke mange salgskanaler har bedriftene flere muligheter til å komme i kontakt med kunder, og dermed nå et større marked. Men det kan være utfordrende å finne den rette kombinasjonen av salgskanaler som treffer målgruppen.

Fordeler med å bruke flere kanaler

Når kunder skaffer seg informasjon på nettet, kan de sammenlikne priser og service hos ulike leverandører. Bedrifter som har både fysisk utsalgssted og nettsted har noen fordeler:

  • Nettstedet kan fremstå som en forlengelse av det fysiske salgslokalet. Dette kan øke kundenes tillit til bedriften, siden den tilbyr mye informasjon om produktene.
  • Nettstedet forenkler kjøpet for folk med liten tid eller lang vei til utsalgsstedet.
  • De ulike salgskanalene som utfyller hverandre, for eksempel ved at råd og service gis over telefonen, mens selvet kjøpet og betalingen skjer over nettet.
  • Bedriften når flere forbrukere på deres , siden kunder har ulike foretrukne salgskanaler.
  • Ved å kombinere kanaler kan bedriften lettere følge opp kunder etter et kjøp, og på den måten skape gjensalg.

Telefon og nett har vært en vanlig kombinasjon. Telefonen er spesielt nyttig for kunder som er ute etter råd og veiledning. I dag har chat til en viss grad erstattet telefon.

Tenk over

Hvordan kan vi legge til rette for kundelojalitet gjennom bruk av flere salgskanaler?