Hopp til innhold

Fagstoff

Valg av kommunikasjonskanaler

Hvordan kan du øke salget ved hjelp av god markedskommunikasjon? Sosiale medier er én av flere kommunikasjonskanaler som bedrifter kan benytte. Hvilke andre kommunikasjonskanaler finnes, og hvordan velger bedrifter kommunikasjonskanaler?
Ung jente ser på en mobil. Hun står foran en storskjerm med bilder av logoene til blant andre Snapchat, YouTube, Instagram mfl. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er en kommunikasjonskanal?

Med kommunikasjonskanaler mener vi den fysiske og tekniske måten å spre et budskap på. Eksempler på kommunikasjonskanaler er telefon, aviser, magasiner, brev, kinoreklame, tv, radio, e-post, sms, bannerannonser og sosiale medier.

Hver kommunikasjonskanal består av ulike medier. VG og Aftenposten er for eksempel to medier i kommunikasjonskanalen aviser, mens Facebook og Twitter er to medier i kommunikasjonskanalen sosiale medier.

Kommunikasjonskanaler og medier

Etter at du har valgt kommunikasjonskanal, må du velge hvilke medier du vil bruke. Hvis du har valgt bannerannonser som en av dine kommunikasjonskanaler, kan du for eksempel bruke Googles reklameprogram ad-sense eller annonsenettverket til Schibsted.

Hvis du vil bruke sosiale medier som kanal, må du vurdere om du skal bruke Facebook, Instagram, Twitter, YouTube eller et av de andre populære mediene som finnes. Eller kanskje du vil kombinere, og bruke for eksempel både Instagram og Facebook?

Ønsker du å gi et godt tilbud til alle eksisterende kunder ved å tilby dem å kjøpe ekstra minne til iPhone? Da kan det ofte være effektivt å bruke en kombinasjon av målrettede medier, kalt mediemiks. I dette eksempelet setter vi sammen en mediemiks som treffer de eksisterende kundene.

Eksempel på mediemiks for å nå ut til eksisterende kunder

Ved å sette inn en annonse i lokalavisen, kjøpe en radiospot i nærradioen eller en bannerannonse på vg.no treffer du både eksisterende og ikke-eksisterende kunder. Det kan være mer lønnsomt og effektivt å satse på medier som bare treffer de eksisterende kundene. For eksempel vil det være mer lønnsomt å velge en mediemiks som består av

  • e-postmarkedsføring, der du sender et gunstig tilbud til alle eksisterende kunder du har e-postadressen til, med en lenke til nettbutikken din
  • tekstmeldinger til alle kundene dine, som vil få et gunstig tilbud om de svarer på meldingen eller utfører en annen aktivitet
  • posting av tilbudet på Facebook-siden og andre sosiale medier som hovedsakelig leses av eksisterende kunder
  • butikkplakater med informasjon til eksisterende kunder
  • opplæring av betjeningen i butikken til å gi informasjon om dette tilbudet til alle eksisterende kunder (personlig salg)

Å velge kommunikasjonskanal handler med andre ord ikke om å velge ett enkelt medium, men om å finne den beste kombinasjonen av medier, og bruke dem på måter som utnytter deres sterke sider i en mediemiks.

CC BY-SASkrevet av Kjetil Sander.
Sist faglig oppdatert 22.11.2021

Læringsressurser

Salgskanaler og salgsmiljø