Oppsummeringsoppgaver – formering hos dyr
Lag par ved å finne bildet og ordet som hører sammen.
Lag setninger med hvert av ordene fra oppgave 1.
Utfordring: Forsøk å bruke flest mulig av ordene i samme setning.
Hva mener vi med ukjønnet formering?
Hvilke dyr kan ha disse typene ukjønnet formering? Dra dyrene til riktig kategori.
Forklar hva de fire typene ukjønnet formering går ut på.
Nevn fordeler og ulemper ved ukjønnet formering.
Dra og slipp ordene til den kategorien der de hører mest hjemme.
Velg riktig svar.
Avgjør om det er kjønnet eller ukjønnet formering som passer best til de situasjonene som beskrives.
Dra stikkord og dyr til riktig type fosterutvikling.
Tips! Hvis det er vanskelig å huske hva ordene betyr, kan du bruke ordlista som hjelp.
stavelse | betydning på norsk |
---|---|
ovo | egg |
vivi | levende |
pari | føde |
Dra ordene til riktig sted i figuren. Etterpå plasserer du riktig kromosomantall (n/2n) der de hører hjemme.
Lag en tekst som forklarer figuren over.
Bruk teksten til å forklare kjønnet formering hos dyr for en medelev.
Hva mener vi med indre befruktning?
Gi eksempler på dyregrupper som har indre befruktning.
Hvilke fordeler og ulemper er det ved indre befruktning?