Finn opp ein ny kroppsdel!
Ein kyborg er ein skapning som har både delar som er laga av teknologi, og delar som er organiske, altså biologiske. Dette kan vere alt frå ein person som har fått operert inn eit høyreapparat eller ein pacemaker, til skapningar vi ser i science fiction-filmar, som til dømes berre har hovudet igjen av det naturlege.
I dette klippet kan de kanskje få inspirasjon før de går i gang med å lage dykkar eigne kroppsdelar!
I denne oppgåva skal de skal finne opp ein ny kroppsdel, designe han og lage ein prototyp som de skal presentere.
Oppgåva består av desse fasane:
Finn idéar
I denne fasen jobbar de med å få fram ulike idéar. Til slutt vel de éin idé som de jobbar vidare med.Design og bygg kroppsdelen
I byggefasen bygger de den nye kroppsdelen. De lagar skisser, finn eigna materiale, testar og bygger prototypar.Presenter
I den siste fasen skal de vise fram prototypen de har laga, og forklare korleis han verkar, og kva problem han løyser.
I denne fasen finn de ut kven de skal lage ein ny kroppsdel til, kva behov vedkommande har, og korleis ein ny kroppsdel kan løyse dette behovet. De jobbar fram fleire idéar, men til slutt vel de éin som de jobbar vidare med.
Kven er brukaren?
Viss brukaren ikkje er ein av dykk sjølve, må de finne ut kven som er det. De kan til dømes ta utgangspunkt i ein brukar tilknytt utdanningsprogrammet de går på.
Brukaren kan vere skuleelev, bussjåfør, kirurg, barnehagetilsett, rektor, bilmekanikar, forskar, sjukepleiar, elektrikar, kuldemontør, stillasmontør, tømrar, telefonseljar, agronom og mykje anna.
Kva behov har brukaren?
Kartlegg kva behov brukaren treng hjelp for å løyse / bli betre på. Det kan vere ein god idé å forsøk å finne ord som beskriv brukaren. Kanskje vedkommande er gløymsk, trøytt om morgonen, rotete, travel, alltid tørst, rastlaus, svaksynt eller trist?
Tips! Det kan vere nyttig å tenke gjennom kva ein arbeidstakar gjer i løpet av ein vanleg arbeidsdag. Korleis kan ein ny kroppsdel bidra til å gjere jobben lettare eller betre?
Døme:
Kva eigenskapar kan vere nyttige å ha viss du er bussjåfør, elektrikar, helsefagarbeidar, servitør eller bilmekanikar?
Kva kan løyse dette behovet?
Jobb vidare med brukaren og behovet frå punkta over. Korleis kan ein kroppsdel/eigenskap som skal løyse behovet til brukaren, sjå ut? Korleis fungerer han?
Aktuelle punkt kan vere
utforming: storleik, form, talet på noko, materiale, plassering av noko
korleis brukaren kan kontrollere/styre kroppsdelen
kva som skjer med funksjonen viss vi aukar storleik, forandrar former, bruker andre materiale, plasserer noko på ein annan måte
Døme: Kva skjer med funksjonen til antenna til Neil Harbisson viss ho blir større, kortare, plassert ein annan stad på kroppen eller utstyrt med ein annan type sensor?
For å få idéar til kroppsdelar kan de bruke desse ressursane:
Design
Sjå på produkt som allereie finst. Bli kjende med konstruksjonar og materialval.
Lag enkle teikningar av ulike løysingar.
Lag meir detaljerte arbeidsteikningar eller prototypar.
Ta omsyn til ergonomi, funksjonalitet og estetikk i designet.
Tenk gjennom korleis designet kan bidra til å oppfylle nokre av FNs berekraftsmål.
Vurder plassering, tilkoplingar til eksisterande anatomiske strukturar og moglege fysiologiske konsekvensar.
Materiale
Undersøk materiale de finn på skulen, både i klasserom og på verkstader. Tenk gjenbruk!
Test eigenskapane til materiala, og vurder korleis dei eignar seg å bruke i den kroppsdelen de vil lage.
Korleis kan de eventuelt bruke teknologiske løysingar for å få kroppsdelen til å fungere?
Lag prototypen
Bygg ein prototype av kroppsdelen:
Test brukarvennlegheit, haldbarheit og komfort.
Revurder design og materialbruk.
Fekk de nye idéar undervegs mens de bygde? Gjer eventuelle forbetringar på prototypen.
Presenter prototypen for andre. I presentasjonen bør de
forklare designval, tekniske detaljar og potensielle bruksområde
vurdere etiske og sosiale utfordringar med å introdusere ein ny kroppsdel
vurdere kva for nokre av FNs berekraftsmål kroppsdelen kan bidra til å oppfylle
Forslag til vurderingskriterium.
Område | låg måloppnåing | middels måloppnåing | høg måloppnåing |
---|---|---|---|
Design | Designet er lett og lite innovativt. | Designet er funksjonelt og kreativt. | Designet er svært innovativt og originalt. |
Tekniske detaljar | Prototypen viser manglande forståing av tekniske prinsipp. | Prototypen demonstrerer grunnleggande teknisk kunnskap. | Prototypen viser avansert teknisk kompetanse. |
Potensielle bruksområde | Avgrensa eller ingen refleksjon over bruksområde. | Identifiserer nokre bruksområde, men med avgrensingar. | Utforskar eit breitt spekter av potensielle bruksområde med djup forståing. |
Etiske og sosiale utfordringar | Overfladisk eller inga vurdering av etiske og sosiale utfordringar. | Identifiserer nokre moglege utfordringar, men med avgrensa refleksjonar. | Går gjennom grundig og reflektert analyse av etiske og sosiale utfordringar med forslag til tiltak. |
Relatert innhald
Designprosessen startar med eit oppdrag eller ein idé som skal bli til eit ferdig produkt eller ei teneste. I denne prosessen går vi gjennom ulike fasar.