Hopp til innhald
Fagartikkel

Personskildring

Korleis beskriv forfattarar personane i tekstane sine?

Før du les

Desse fagomgrepa blir brukte i teksten:

Skjønnlitteratur
Skjønnlitteratur er litteratur som er dikta opp, ikkje sann. Det motsette av skjønnlitteratur er sakprosa, som skal vere sann og handlar om verkelegheita. Døme på skjønnlitteratur er roman, novelle og drama.
Karakter
Ein karakter er ein person i romanar, noveller og andre tekstar i litteraturen. Ein kjend karakter i norske eventyr er til dømes Espen Oskeladd.
Forfattar
Ein forfattar er ein person som lever av å skrive tekstar.
Skildring
Ei skildring er ei beskriving. Til dømes kan ein forfattar lage skildringar av personar eller stader.

Direkte personskildring

Når personar blir skildra direkte i skjønnlitteratur, fortel forfattaren oss korleis dei ser ut og kva slags dei har. Til dømes beskriv J.R.R. Tolkien hobbitane slik i boka Hobbiten :

Hobbitene er (eller var) et lite folk, omtrent halvparten så høye som oss, og mindre enn de skjeggete . Hobbiter har ikke skjegg. Det er lite eller ingenting av ved dem, bortsett fra den vanlige sorten som hjelper dem å forsvinne stille og raskt når svære, dumme folk som deg eller meg kommer fram og bråker som elefanter så de kan høre det en unna. De (...) har lange, flinke, brune fingrer, ansikter og ler dypt og (særlig etter middag, som de spiser to ganger om dagen så sant de kan). (Tolkien, 1972, s. 2)

Indirekte personskildring

I tillegg til direkte skildring kan vi lære om personar gjennom det dei seier, gjer, og korleis dei oppfører seg. Dette blir kalla indirekte personskildring. Ofte bruker forfattarar ei blanding av direkte og indirekte skildring.

Les den første sida av J.K. Rowlings Harry Potter og Mysterikammeret. Kva for eit inntrykk får du av familien Dumling?

Det var en krangel ved frokostbordet i Hekkevegen 4, og det var ikke første gang. Herr Wiktor Dumling hadde nemlig blitt vekket av høye, tutende lyder fra rommet til nevøen, Harry. "Det er tredje gang denne uka!" brølte han over bordet. "Hvis du ikke kan holde styr på denne , så skal den vekk!" Harry prøvde enda en gang å forklare. "Hun kjeder seg bare," sa han. "Hun er vant til å fly ute. Hvis jeg bare fikk slippe henne ut om natten, så..." "Ser jeg dum ut, eller?" snerret onkel Wiktor, med en bit speilegg dinglende fra den svære barten. "Tror du ikke jeg vet hva som skjer hvis den ugla slipper ut?" Han vekslet et mørkt blikk med sin kone, Petunia. "Dudleif får nok å spise, ikke sant, gutten min?" Harry prøvde å komme med flere argumenter, men i et lang høyt fra herr og fru Dumlings sønn, Dudleif. (Rowling, 2015, s. 1.)

Tenkte du at Herr Dumling verka dum og slem, mens Dudleif var litt ekkel og ? Det vil nok mange vere einige i. Men forfattaren skriv ikkje dette direkte i teksten. I staden er det måten Dumlingane oppfører seg på, som får deg til å føle dette. Onkel Wiktor ropar, han har speilegg i barten, og Dudleif rapar høgt.

Dette er typisk for den indirekte personskildringa. Vi personane ut frå

  • oppførselen deira (kva dei gjer)

  • utjånaden deira (korleis dei ser ut)

  • replikkane deira (kva dei seier)

Kjelder

Rowling, J.K. (2016). Harry Potter og mysterikammeret (T. B. Høverstad, overs.). Cappelen Damm AS. (Opphaveleg gitt ut 1998).

Tolkien, J.R.R. (1972). Hobbiten, eller Fram og tilbake igjen (N. I. Agøy, overs.). Tiden Norsk Forlag. (Opphaveleg gitt ut 1937).