Soft City, Storby-natt og Aften på Karl Johan
Hariton Pushwagner var en norsk kunster. Allerede på slutten av 60-tallet starta han planlegginga av Soft City, men tegneserieromanen kom ikke ut før i 2008. Animasjonen over er en filmatisering av tegneserien som handler om livet i byen Soft City.
Jobb aleine:
Skriv fritt i tre minutter om hva du mener er temaet/budskapet i animasjonen.
Karakterene i filmen befinner seg i et bymiljø. Hvordan mener du storbylivet framstilles?
Soft City er blitt kalt "dystopisk science-fiction". Finn ut hva som kjennetegner både "dystopien" og "science-fiction" og diskuter hvordan animasjonsfilmen kan være et eksempel på dette.
Samarbeid i grupper
Sammenlikn svara deres.
Se filmen en gang til. Diskuter, og skriv ned, minst tre virkemidler som dere synes understreker temaet i filmen.
Denne filmen kan sees på som en satire. Det betyr at den gjør narr av og kritiserer et fenomen ved å sette det på spissen og overdrive.
Hva er filmen en satire over?
Hva blir det gjort narr av, og på hvilken måte?
Sitt i grupper og diskuter:
Hvordan tolker dere bildet Aften på Karl Johan av Edvard Munch?
Hvilken stemning mener dere det er i bildet?
Hvilke virkemidler bruker Munch i framstillinga si av mennesket i byen?
Sammenlikn tema og virkemidler i maleriet til Munch og Pushwagners Soft City.
Rudolf Nilsen skrev diktet "Storby-natt" i 1925. Les diktet (under spørsmålene).
Jobb aleine
Hvordan synes du storbylivet framstilles i diktet? Begrunn ved å vise til ett–to tekstsitater.
Skriv ned det du synes er det viktigste virkemiddelet i diktet.
Jobb i par
Sammenlikn svara deres i forrige oppgave.
Finn alle orda i diktet som dere mener skaper positive konnotasjoner til byen.
Finn orda som skaper negative konnotasjoner til det som ikke er menneskeskapt. Hvilken funksjon mener dere kontrasten mellom orda om byen og det som ikke er menneskeskapt, har?
I diktet er det mange metaforer som stammer fra havet. Finn dem og diskuter hvilken funksjon de har.
Relatert innhald
Jobb med en eller flere medelever
Lag en oversikt der dere sammenlikner de tre tekstene dere har lest. I oversikten skal dere peke på både tema og virkemidler i tekstene. Tips til hva dere kan ha med:
Hvordan framstilles byen i tekstene?
Hvilke kår har individet i byen?
Hvilke ulike virkemidler blir brukt for å understreke temaet i tekstene?
De tre tekstene dere nettopp har lest, handler altså om det samme: individet i byen. Dette til tross for at tekstene kom ut med over 100 års mellomrom mellom første og siste tekst.
Hvordan kan den konteksten tekstene kom ut i, være med på å forklare det som er både likheter og forskjeller mellom dem?
A. Jobb aleine
Lag ei gruppe på tre. Fordel de tre tekstene mellom dere. Nå skal hver av dere sette dere inn i en av tekstenes kontekst.
Soft City av Pushwagner
Finn ut mer om den konteksten Pushwagners Soft City kom ut i. Stikkord for denne teksten er postmodernisme, pop-kunst, dystopi og samfunnskritikk. Bruk internett og kildene under til hjelp.
Ta notater mens du leser, slik at du kan fortelle de andre i gruppa om den konteksten Soft City kom ut i.
Relatert innhald
Aften på Karl Johan av Edvard Munch
Finn ut mer om den konteksten Edvard Munchs Aften på Karl Johan kom ut i. Stikkord for maleriet er tidlig modernisme, ekspresjonisme og symbolisme. Bruk internett og kildene under til hjelp.
Ta notater mens du leser, slik at du kan fortelle de andre i gruppa om den konteksten Aften på Karl Johan kom ut i.
Relatert innhald
Ei innføring i forløparar for modernismen og dei tidlegare modernistane på 1800-talet.
Dokumentarfilm om Edvard Munch sett gjennom måleria og grafikken hans.
"Storby-natt" av Rudolf Nilsen
Finn ut mer om tida og samfunnet Rudolf Nilsen levde i, og om typiske trekk ved litteraturen i denne perioden. Viktige stikkord er tradisjonell lyrikk, modernisme, den industrielle revolusjon og arbeiderklassen.
Les artiklene over, gjør et nettsøk og se den korte animasjonen for å danne deg et bilde av tida. (Du kan også lese tekstversjonen av animasjonen i stedet.)
Ta notater mens du leser eller ser, slik at du kan plassere diktet "Storby-natt" i en samfunnsmessig og litterær kontekst og fortelle de andre i gruppa om det du har funnet ut.
Relatert innhald
Om austkantdiktaren Rudolf Nilsen og forfattarskapen hans.
B. Fortell hverandre det dere lært
Gå tilbake i grupper på tre. Presenter den konteksten tekstene kom ut i for hverandre.
Diskuter hvordan konteksten har påvirka både form og innhold i tekstene.
Relatert innhald
Korleis framstiller Rudolf Nilsen og Rolf Jacobsen byen i to dikt?
Sigbjørn Obstfelder og Edvard Munch var gode venner. Korleis kan vi sjå dei åndelege slektskapane deira igjen i kunsten deira?