Hopp til innhald

Du er no inne i ein læringssti

Oppgåver og aktivitetar

Kampanje frå Forsvaret

Forsvaret har med jamne mellomrom omdømmekampanjar. Vi skal undersøkje korleis verkemidla endrar seg alt etter kva uttrykksformer dei bruker. Arbeid saman om å samanlikne to samansette tekstar: ein annonse og ein reklamefilm.
Soldatar frå Telemark Bataljon reddar ut "skadde" markørar under ei øving. Tre menn i kamuflasjedraktar ber ein "skadd" person mellom seg. Ein fjerde soldat går framfor dei andre til høgre i biletet med eit gevær i hendene. Foto.

Diskuter:

Kva veit de om Forsvaret, og kva verdiar knyter de til militæret?

Oppgåve

Forsvaret lanserte kampanjen: "For alt vi har. Og alt vi er" for første gong i 2012. Foto, logo og verbaltekst blei brukt i seks ulike annonsar. Seinare har dei brukt endå meir samansette uttrykk. I 2018 kom filmen Fantastiske ingenting, og i 2021 kom Det var ein gong eit land. I denne oppgåva skal de samanlikne ein av annonsane frå 2012 med ein av reklamefilmane.

Tekstgrunnlag:

Vel ein av seks annonsar:
PDF-filer er tilgjengelege på Kreativt Forum si nettside: Omdømmekampanje Forsvaret (2012)

Vel ein YouTube-video:
Fantastiske ingenting (2018) eller Det var ein gong eit land (2021)

Gruppearbeid

Samarbeid i grupper på 4 elevar.

Del 1: Val av tekst og presentasjon av tekstane

Bli einige om kva annonse og kva reklamefilm de vil analysere. Samarbeid om å beskrive avsendar, bodskap, formål med kampanjane, og kven som er målgruppa for tekstane.

Del 2: Analyser tekstane kvar for seg

To elevar samarbeider om å analysere ein annonse. De kan bruke dokumentasjonsverktøyet under som støtte.

Dei andre to elevane samarbeider om å analysere ein av reklamefilmane. Bruk gjerne dokumentasjonsverktøyet under som hjelp.

Del 3: Heile gruppa samarbeider om å samanlikne dei to tekstane

  1. Gruppa presenterer analysane frå del 2 for kvarandre.

  2. Finn ut kva dei to tekstane har felles, og kva som er ulikt. Bruk gjerne eit venn-diagram til å systematisere.

Venndiagram. Illustrasjon.
  1. Vurder korleis val av uttrykksmåtar påverkar kva verkemiddel som er brukte.

  2. Kva for ein av dei to tekstane meiner de når best fram til målgruppa si? Grunngi svaret.

Del 4: Gruppa presenterer samanlikninga av dei to tekstane for klassen

  1. Samanfatt samanlikninga av tekstane i del 3.

  2. Presenter kva de fann ut og korleis de vurderer kommunikasjonen i dei to tekstane for resten av klassen.

Relatert innhald

Ein statisk tekst står stille, medan ein dynamisk tekst er i bevegelse. Vi ser på korleis dette påverkar bruken av verkemiddel.

Reklame er eit viktig hjelpemiddel for ein produsent som ønskjer å selje ei vare eller ei teneste.

Del 5: Retorisk analyse

Vel om du vil skrive ein retorisk analyse av annonsen eller reklamefilmen gruppa di valde og bygg vidare på gruppearbeidet. Bruk gjerne punkta under til å skape ein god struktur i analysen.

Den retoriske situasjonen

Når du skal gjere greie for den retoriske situasjonen til ein tekst, skal du vurdere den konteksten han kom ut i.

  • Kven seier kva til kven?
    Presenter avsendaren, og korleis dei formidlar bodskapen sin til målgruppa si.

  • I kva anledning er teksten skapt?
    Presenter konteksten. Flett gjerne inn omgrepet kairos, der du vurderer tidspunktet teksten blir send ut og publisert i.

Appellformene: etos, patos og logos

Vurder korleis verkemidla i teksten kan koplast til dei retoriske appellformene:

Etosappell

  • Innleiande etos: Kva slags oppfatning har du av Forsvaret frå før? Grunngi kvifor.

  • Avleia etos: Kva slag inntrykk får du av Forsvaret gjennom kampanjen? Styrkjer eller svekkjer dei etosen sin? Grunngi kvifor.

  • Endeleg etos: Kva slags heilskapsinntrykk av Forsvaret sit du igjen med til slutt?

Patosappell

Kva verkemiddel blir brukte til å skape engasjement og til å spele på kjenslene til mottakarane?

Logosappell

  • Har teksten saksinformasjon og argument som speler på fornuft og sannsyn?

  • Korleis er argumentasjonen bygd opp?

  • Er argumentasjonen haldbar og relevant?

Vurder topos

Topos handlar om kvar avsendar finn argument for å overtyde. Bruker Forsvaret oppfatningar det er einigheit om som utgangspunkt for kampanjen sin?

  • Kva verdiar og haldningar formidlar kampanjen, og kvifor har Forsvaret valt å framstille det slik?

  • Deler du eller folk flest verdiane og oppfatningane i teksten?

  • Er dette argument vi vanlegvis tek for gitt, og går det an å sjå det på fleire måtar?

Konklusjon og vurdering

Samanfatt heilskapsinntrykket av teksten.

  • Verkar teksten overtydande?

  • Når avsendaren mottakargruppa si?

Relatert innhald

Kva betyr det retoriske omgrepet "topos", og kvifor er det nyttig?



CC BY-SASkrive av Inger Gilje Sporaland.
Sist fagleg oppdatert 01.03.2022

Siste steg i læringsstien

Du er no på siste steget i læringsstien Vurder Forsvarets omdømmekampanje

Læringsressursar

Analyser og vurder medietekstar