Hopp til innhald

Fagstoff

Kva er etisk handel?

Bedrifter står overfor mange utfordringar når det gjeld etisk handel og åtferd. Vi skal sjå på nokre av desse utfordringane, og på korleis vi kan bli meir bevisste på etisk handel.
Liten gut som arbeider på ein sukkerplantasje. Han ber to store buntar med sukkerrøyr som er minst like lange som han sjølv. Foto.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Utfordringar med internasjonal handel

Norske bedrifter kjøper og sel varer og tenester i mange land – òg i land som har dårlege arbeids- og lønnsforhold og dårleg arbeidsmiljø. Det kan vere snakk om dårleg lønn, barnearbeid og ekstrem bruk av overtid. Tilfelle av smørjing og korrupsjon blir òg stadig avslørte.

Organisasjonen Initiativ for etisk handel (IEH) er eit ressurssenter og ein pådrivar for etisk handel. IEH har laga ein rettleiar som viser korleis bedrifter kan arbeide systematisk og målretta med etisk handel.

Rettleiaren legg vekt på tre forhold. Bedriftene må:

  • vedta retningslinjer for etisk handel
  • forankre internt, planlegge og organisere arbeidet
  • følge opp samarbeidspartnarar

Dette tek tid og kostar pengar. Det må setjast av ressursar til planlegging og til kontroll av leverandørar og samarbeidspartnarar.

Fem tekstboksar som viser korleis bedrifter kan jobbe med etisk handel i ein syklus: I boksen øvst til venstre er omgrepet "forankre". Ei pil går til neste boks med omgrepet "kartlegge". Ei ny pil mot høgre leier til den tredje boksen med omgrepet "tilpasse". Den neste pila mot høgre går til ein tekstboks med omgrepet "samarbeide". Frå denne boksen leier ei vinkla pil nedover og mot venstre til den femte og siste tekstboksen med omgrepa "måle", "rapportere" og "kommunisere". Den siste pila leier oppover og mot høgre igjen til ho når tekstboksen med omgrepet "forankring", og syklusen kan starte på nytt. Illustrasjon.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Vedta retningslinjer

Rettleiaren til IEH legg vekt på at etisk handel mellom anna skal fremme visse saker og forhindre andre.

Etisk handel skal fremme

  • trygge arbeidsplassar
  • regulære tilsetjingar med arbeidskontraktar
  • regulert arbeidstid
  • ei lønn som det går an å leve av
  • ei berekraftig forvaltning av miljøet

Etisk handel skal forhindre

  • barnearbeid
  • seksuelt misbruk av barn
  • tvangsarbeid
  • ekstrem bruk av overtid
  • diskriminering av folkegrupper (kvinner, minoritetar)

Retningslinjene bør vere ein del av strategien for verksemdene og bør derfor vedtakast av styret.

Les meir om etisk handel

Du kan lese meir om etisk handel på nettsida til Etisk handel Norge.

Forankre internt

Ein god start på arbeidet med etisk handel er å setje konkrete og realistiske mål. I startfasen kan vi prioritere interne mål. Seinare kan vi setje mål for forbetringar hos leverandørar og samarbeidspartnarar.

Dei beste resultata oppnår vi når etisk handel blir ein naturleg del av det daglege arbeidet. Vi må lage handlingsplanar, plassere ansvar og setje av ressursar.

Dei tilsette må vite kva som er vedteke, kva som blir venta av dei, kva som er gjennomført, kva som har lykkast, og kva som har vore vanskeleg å gjennomføre.

Følge opp samarbeidspartnarar

Leverandørar og samarbeidspartnarar må ta sin del av ansvaret. Retningslinjer for etisk handel må kommuniserast, og samarbeidspartnarane må bli bedne om å engasjere seg i forbetringsarbeidet.

Samarbeidspartnarar som ønsker å arbeide seriøst med etisk handel, bør vedta tilsvarande retningslinjer og setje i gong eit eige forbetringsarbeid.

I veletablerte samarbeidsforhold bør det ligge godt til rette for samarbeid om etisk handel. Når vi får nye samarbeidspartnarar, er det viktig at vi informerer dei om retningslinjene våre for etisk handel, og kva dei vil bety for samarbeidet.

Openheitslova

I arbeidet for etisk handel er den nye norske openheitslova viktig. Ho tredde i kraft 1. juli 2022 og skal sørge for at organisasjonar og bedrifter speler med opne kort om korleis dei driv verksemda si. Den fulle tittelen på lova er "lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold".

Lova skal sørge for at grunnleggande menneskerettar og anstendige arbeidsforhold blir tekne vare på. Ho blir derfor òg kalla menneskerettslova for næringslivet.

Relatert innhald

Openheitslova tredde i kraft 1. juli 2022. Kvifor fekk vi denne lova, og kva konsekvensar vil ho få for norske verksemder?

CC BY-SASkrive av Kjell Rosland. Rettshavarar: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist fagleg oppdatert 27.07.2023

Læringsressursar

Berekraft i verdikjeda