Slik lager vi en enkel markedsplan
Det er ingen absolutte regler for innholdet i markedsplanen. Oversikten under gir oss en pekepinn om hva vi bør ha med:
Steg | Tema | Beskrivelse |
---|---|---|
1 | Sammendrag av rammene for markedsplanen | Hvilken markedsstrategi har bedriften?
|
2 | Mål | Hva er bedriftens mål? |
3 | Budsjett | Hvor mye penger kan vi bruke? |
4 | Aktiviteter
| Hvilke aktiviteter vil være de beste for å støtte opp om bedriftens mål? |
5 | Tidsplan | Når skal aktivitetene gjennomføres? |
6 | Ansvarlig | Hvem er ansvarlig for at aktivitetene blir gjennomført? |
I artikkelen "Hva er en markedsplan?" finner du flere detaljer om hvert av punktene en markedsplan bør inneholde.
Eksempel fra reiselivsbransjen
Vi er en reiselivsbedrift, AS Fjordcruise, som tilbyr sightseeing i norske fjorder. Bedriften har en båt som kan ta inntil 40 passasjerer. Vi tilbyr sightseeing i sommermånedene, fra 1. mai til 30. august hvert år. Vi planlegger å kjøre to turer per dag. Sommersesongen er derfor veldig viktig for oss. Vi får besøk av både norske og utenlandske turister.
Våre viktigste kanaler for billettsalg er nettstedet vårt og gjennom reisearrangører. Sammenligner vi vårt tilbud med konkurrentene, ser vi at vi har høyere priser. På den andre siden har vi mer komfortable båter med gode seter og god utsikt til alle passasjerer. Vi tilbyr også et måltid med mat og drikke om bord.
Nå skal vi bruke punktene over for å lage markedsplanen for det kommende året.
Tema | Beskrivelse |
---|---|
1 Rammene for markedsplanen | Vi har høyere pris og bedre kvalitet på vårt produkt. Vi tilbyr altså mer enn konkurrentene på turene våre. Dette er våre USP-er – eller unike salgspoenger. Dette er et valg bedriftens ledelse har tatt. Vår viktigste kanal for salg er nettstedet vårt. Situasjonen i dag er at ingen andre tilbyr det samme som oss. |
2 Mål | Målet for kommende sesong er at vi skal ha 6 000 passasjerer i perioden 01.05.–30.08. Via bestillingssystemet på nettstedet kan vi følge med på antallet nye bestillinger. |
3 Budsjett | Hver billett koster 750 kr. Med 6 000 gjester om bord beregner vi inntektene til å bli 4 500 000 kr. For at dette skal lønne seg (når vi trekker fra kostnadene til bensin, lønn, mat og drikke med videre), har vi beregnet at vi kan bruke 500 000 til markedsføring. |
4 Markeds-aktivitetene | Målgruppe: |
5 Tidsplan | Vi vet at utenlandske gjester planlegger ferien sin tidligere enn nordmenn. I USA er det vanlig å planlegge i desember og januar. Nordmenn planlegger ferien senere, gjerne fra april og utover. |
6 Ansvar | Det er daglig leder som er markedsansvarlig i bedriften, og den som følger opp at markedsaktivitetene blir gjennomført. |
I eksempelet over har vi avklart hva som er viktig for oss på hvert av punktene. Nå er vi klare til å beskrive de ulike aktivitetene i markedsplanen vår:
Bildet over viser en oversikt over planlagte aktiviteter: hvilke kanaler vi skal satse på, hvem som er målgruppa vår, budsjett fordelt på de ulike aktivitetene, hvilke mål vi har for aktivitetene, kort om budskap og hvem som er ansvarlig. I tillegg viser vi når vi planlegger å gjennomføre aktivitetene.
I markedsplandokumentet kan vi skrive litt mer om de ulike punktene, eksempelvis hvem som er i målgruppe 1, 2 og 3.
Når vi er ferdige med markedsplanen og har fått den godkjent i bedriften, kan vi sette i gang med å lage mer detaljerte planer for hver markedsaktivitet (kampanjeplaner).