Hva ønsker vi å si til målgruppa vår?
I reklamesammenheng er budskapet ofte utformet som en annonse med tekst, grafikk og bilde, eller som en reklamefilm.
Hva vi vil si, er også avhengig av hva målet vårt er. En annonse eller reklamefilm som skal øke kjennskapen, må være utformet på en annen måte enn en reklame som skal selge. En annonse som skal øke kjennskapen, har gjerne flere bilder og mer informasjon om produktet og spiller oftere på følelser. En typisk salgsannonse har et tydelig salgsutløsende budskap som sier noe sånt som «Kjøp nå! Begrenset antall varer på lager!» eller «20 % avslag kun denne uken!». Dette er budskaper som skal få folk til å handle nå.
Dersom målet er å øke kjennskapen til bedriften eller et produkt bedriften selger, er det viktig at den som ser annonsen, raskt oppfatter hvilket produkt bedriften tilbyr. Det må det også komme tydelig fram hva som som er unikt med bedriften eller produktet, og hvordan det skiller seg fra konkurrentene.
Hva er fordelene med vårt produkt framfor konkurrentenes? Det skal de unike salgspoengene (USP) få folk til å forstå. Fordelene med et produkt handler om hvordan produktet løser et problem, for eksempel:
«La robotgressklipperen gjøre jobben. Markedets billigste!»
Fordel | Hvordan |
---|---|
Løser et problem / har en fordel | Sparer tid – fin plen uten arbeid |
Unikt salgspoeng | Billig |
Tenk etter
Kan du huske eksempler på unike salgspoenger fra annonser du har sett?
Fordeler og egenskaper ved et produkt
Vi skiller gjerne mellom en egenskap ved et produkt og en fordel. Når vi jobber med markedsføring, vektlegger vi ofte fordelene med produktet. Vi kan bruke samme eksempel med robotgressklipperen:
Egenskap | Fordel |
---|---|
Klipper inntil 200 kvadratmeter plen uten lading. | Spar tid og krefter med en robotgressklipper. |
Når målet er å få målgruppa til å kjøpe, må vi ha et budskap som oppfordrer til det. Eksempler på hvordan vi kan utforme slike budskaper, er:
- Tilbud – 20 % rabatt på hele butikken
- Kjøp nå og få 50 % rabatt
- Nyhet!
- Ta 3, betal for 2
- Meld deg inn nå – tren gratis i 2 måneder
Kan du huske annonser du har sett med denne typen budskaper? Ofte fungerer slike salgsbudskaper bedre med en kort tidsfrist, for eksempel: «Salg! 50 % – kun denne uken!»
Mange bruker også personas for å forstå målgruppa bedre. En persona er en beskrivelse av en fiktiv person som er typisk for den målgruppa du ønsker å nå. Er det en kvinne eller en mann, hvor gammel er personen, hva er familiesituasjonen, hvilke mål, drømmer og behov har personen? Hvordan bruker personen sosiale medier, hvilke aviser leser hun, og så videre? Jo mer detaljert beskrivelsen er, jo lettere er det å utarbeide et budskap som treffer.
Enten kampanjen er digital eller i analoge kanaler, er det stor sjanse for at potensielle kunder vil lete etter mer informasjon på nettsidene dine. Derfor er det viktig at nettsidene dine er oppdatert når kampanjen går. Når de klikker på digitale annonser, kommer kundene rett til nettsidene dine, og da oppnår du best resultater dersom siden de lander på (vi kaller den landingssiden), er tilpasset kampanjen og har samme budskap og tilbud som annonsen.