Hopp til innhold

Fagstoff

Økt kjennskap og merkevarebygging

Det er viktig for en bedrift at potensielle kunder kjenner til bedriften og produktene de selger. Hvis ingen kjenner til dem, er det mindre sannsynlig at de får solgt produktene sine. Derfor fokuserer markedsførere på å øke kjennskapen til bedriften.
Rød Nike-kaps. Foto.

Samtidig må også en bedrift som har en sterk merkevare, som Nike, holde ved like kjennskapen ved å være jevnt synlig for sine kunder. Hvis de ikke er det, kan en konkurrent som er mer synlig, bli den kunden velger å kjøpe fra.

Økt kjennskap, økt salg over tid

Markedsaktiviteter som skal øke kjennskapen til en bedrift eller et produkt, har ikke til hensikt å påvirke til salgsøkning på kort sikt. Aktivitetene skal hjelpe bedriften med å øke salget over tid gjennom at folk kjenner til bedriften eller produktet.

Et eksempel på en markedsaktivitet som øker eller vedlikeholder kjennskapen, er en annonsekampanje for Coca-Cola i sosiale medier. Annonsen viser kun en iskald Cola-boks som åpnes. Teksten sier «helgekos». Et annet eksempel er «programmet er sponset av» i begynnelsen eller slutten av en populær TV-serie, der bedrifter får vist logoen sin. Dette er særlig vanlig når produktene bedriften selger, er relevante for TV-serien.

Merkevare – mer enn bare kjennskap

Når vi snakker om å øke kjennskap, snakker vi også ofte om å bygge merkevaren. Det er likevel en forskjell på kjennskapsøkning og merkevarebygging. Verdien til en merkevare handler om mer enn at de som er i målgruppa, kjenner til produktet. En merkevare gir folk noen assosiasjoner eller oppfatninger av et produkt, eller en bedrift, utover at de kan skille produktet fra en konkurrent.

To plastfigurer kriger mot hverandre bak hver sin boks med brus. Cola versus Pepsi. Foto.

Tenk etter

Er det noen merker eller produkter du selv foretrekker fordi du mener de er bedre enn konkurrentene?

Disse assosiasjonene, eller oppfatningene, gjør at vi som forbrukere ofte foretrekker et produkt framfor en konkurrent. Som markedsførere ønsker vi at målgruppa vår skal ha en oppfatning av produktet vårt som gjør det mer attraktivt.

For å bygge merkevaren er det viktig å være konsekvent med hvilke assosiasjoner vi skaper, i alle markedsaktivitetene vi planlegger.

Eksempel på merkevarebygging

Mange tenker «matvarer med lave priser» når de hører «Rema 1000». Rema 1000 har brukt mange år og mye ressurser på å bygge opp assosiasjonen «lave priser» som en del av merkevaren sin. Lave priser er så viktig for Rema 1000 at de også kommuniserer dette i sine søkeannonser på Google.

Google-søk med annonse for Rema 1000. Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ved å gjenta budskapet slik Rema 1000 gjør, har de klart å skape en oppfatning i den norske befolkningen om at vi får billig mat på Rema 1000.

Vi må skille oss ut fra konkurrentene

I en verden med stor konkurranse og hvor mange slåss om oppmerksomheten til forbrukerne, er det viktig for en bedrift å skille seg ut. Vi som markedsførere vil derfor at kundene våre assosierer merkevaren vår med noe positivt, en opplevd fordel. Dette ønsker vi fordi vi vil at de skal huske og velge vårt produkt når behovet melder seg. Dette må vi bygge opp over tid med alle markedsaktivitetene våre.

CC BY-SASkrevet av Annette Pemmer.
Sist faglig oppdatert 06.05.2020

Læringsressurser

Markedsplan