Hopp til innhold

Fagstoff

Bruk av analyseverktøy – mål og målsporing i digitale kanaler

I dag foregår veldig mange av markedsaktivitetene til en bedrift i digitale kanaler. En digital kanal er en kanal som er online (på nett), i motsetning til offline-kanaler, som papiraviser og reklame i posten.
Åpne bilde i et nytt vindu

I digitale kanaler har vi gode verktøy for å kunne måle atferden til kundene våre.

Google Analytics

Gjennom verktøyet Google Analytics, og ved bruk av sporingskapsler, kan vi få innsikt i hvor mange som har besøkt nettstedet vårt. Vi kan også se hvor de kom fra, og om de handlet i nettbutikken vår. Vi kan finne demografiske data (kjønn og alder), og vi kan se hvor de holder til geografisk. Vi kan også se hvilke sider de har besøkt, og om de har sendt inn et kontaktskjema.

Google Analytics på et nettbrett. Foto.

Ved hjelp av annonseringsverktøy, som Google Ads eller Facebook Ads Manager, kan vi se hvor mange brukere som har blitt vist en annonse, hvor mange som klikket på den, og hvor mange som har kjøpt fra nettstedet etter at de først har klikket på annonsen.

Hvordan fungerer en sporingskapsel?

En sporingskapsel er en bitte liten tekstfil som blir lagret på datamaskinen, mobilen eller nettbrettet vårt når vi besøker et nettsted. Tekstfilen inneholder adressen til nettstedet og en kode. Denne koden sender nettleseren vår tilbake til nettstedet hver gang vi besøker en av sidene på nettstedet.

Hvordan bruker vi Google Analytics?

Google Analytics er et verktøy som sporer og rapporterer trafikken inn til nettstedet vårt. Verktøyet er gratis og installeres med en liten kode som legges inn på nettstedet. I tillegg til at det fanger opp ulike kilder til trafikk, kan vi også spore hva de besøkende gjør på nettstedet.

Eksempelvis kan vi spore klikk på knapper og innsending av skjemaer, klikk og nedlastning av pdf-filer, klikk på telefonknapper, salg i nettbutikk og påmelding til nyhetsbrev. Vi kan se hvor lenge de har vært inne på en side, og hvordan de beveger seg mellom sidene.

Vi kan også hente ut statistikk som viser kjønn, alder og hvor de som besøker nettstedet vårt, befinner seg i verden. I tillegg kan vi se om de besøkte nettstedet med datamaskin (stasjonær PC eller laptop), mobil eller nettbrett. Dette er informasjon vi kan bruke når vi jobber med målgrupper.

Google Analytics og personvern

Google Analytics samler mye og verdifull data. Dette kan vi bruke til å analysere hvordan nettstedet fungerer, og vurdere om vi burde gjøre forbedringer.

Når vi setter opp en sporingskapsel på et nettsted, blir all data anonymisert. Vi kan altså ikke hente ut informasjon om en spesifikk bruker.

Sette målbare delmål i Google Analytics

Bildet under er hentet fra en demo-konto i Google Analytics og viser hvordan trafikken til et nettsted har utviklet seg over tid sammenlignet med året før.

Bildet er hentet fra en Google Analytics-konto og viser hvor mye trafikk som har kommet til nettstedet i en periode, sammenlignet med samme periode året før. Bildet viser også hvor mange av brukerne som er nye brukere, hvor mange ganger hver bruker har besøkt siden, og hvor mange sider på nettstedet de har besøkt.
Åpne bilde i et nytt vindu

Når vi planlegger digitale markedsaktiviteter i markedsplanen vår, er det vanlig å sette konkrete og målbare delmål, eller KPI-er (key performance indicator), som vi kan følge i Google Analytics. Da er det lettere å vurdere om en kampanje har den effekten vi ønsker. Eksempler på slike mål kan være

  • antall nye besøk på nettstedet
  • antall innsendte kontaktskjemaer
  • antall klikk på telefonnummer
  • antall kjøp i nettbutikken
  • størrelsen på kjøp i nettbutikken

Hvordan måle effekten av annonsering?

Mange bedrifter viser annonser i sosiale medier. Et eksempel kan være et hotell som har en annonsekampanje på Facebook for familiehelg i påsken. Når vi planlegger kampanjen, setter vi et budsjett for hvor mye kampanjen skal koste, og vi setter et mål for hva kampanjen skal generere av inntekter.

Scrabble-bokstaver staver ordet Facebook. Foto.

Når vi annonserer på Facebook, kan vi måle hvor mange som har sett annonsen, hvor mange som har klikket på den, hvor mange som har besøkt nettstedet, hvor mange som har bestilt familiehelg, og verdien av hver bestilling.

Etter en kampanje er over kan vi derfor si noe om kampanjen var vellykket eller ikke. Solgte vi for mer enn det kampanjen kostet? Nådde vi målet vi satte oss for kampanjen? For dette hotellet var denne kampanjen med på å øke både omsetningen og antallet nye kunder. Da var den også med på å støtte bedriftens overordnede markedsmål.

Optimalisering av kampanjer

Når vi jobber med markedsføring i digitale kanaler, har vi mulighet til å gjøre justeringer på kampanjen underveis. Vi kan justere bilder, tekst, lage nye målgrupper og mer.

Fordi vi kan være fleksible, er det smart å teste med ulike budskaper eller bilder i annonsene. Da kan vi se hvilke budskaper eller bilder som gir best resultater, og prioritere dem videre i kampanjen.

For eksempel kan vi bruke to forskjellige bilder for å se hvilket som genererer flest klikk til nettsiden. Vi kan også teste om annonsene fører til mer salg når vi nevner «X % avslag», sammenlignet med «X kr i avslag». Vi tester med andre ord ulike kombinasjoner av tekst og bilde for å se hva som gir best resultat.

På denne måten blir vi bedre kjent med målgruppa vår, og vet mer om hva slags budskaper og bilder de liker. Det kan vi bruke i etterkant når vi planlegger andre markedsaktiviteter og legger neste års markedsplan.

Målgrupper i digitale kanaler

I digitale kanaler har vi også flere verktøy for å finne informasjon om målgruppene våre. Har vi et nettsted og bruker analyseverktøyet Google Analytics, kan vi hente ut informasjon om brukernes kjønn, alder, interesser og hvor de holder til. Det samme kan vi gjøre for dem som følger oss på Facebook.

Kollasj med forskjellige mennesker som bruker digitale verktøy. Foto.

Jo mer vi vet om målgruppa vår, jo bedre kan vi tilpasse kampanjeaktivitetene. Da er det også mer sannsynlig at kampanjen treffer og blir en suksess.

CC BY-SASkrevet av Anette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 09.05.2020

Læringsressurser

Markedsplan