Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Markedsmål for en leverandør av mobiltjenester

Det er viktig for en bedrift å sette seg mål, for det viser retningen bedriften skal gå i. Klare mål viser også de ansatte hva de skal arbeide for, og det hjelper dem til å gjøre en bedre jobb.
Rød tråd med start og mål. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Markedsmål er de målene en bedrift setter for markedsføringen, og poenget med å sette slike mål er at bedriften skal ha noe å strekke seg etter.

Oppgave

Her skal du formulere noen markedsmål for en oppdiktet bedrift som tilbyr mobiltjenester. Bruk fantasien, og lag egne forutsetninger.

Inntektsmål

  • Finn tall for omsetning og overskudd for leverandører av mobiltjenester i Norge. Deretter setter du egne markedsmål for hvor stor omsetningen til bedriften din skal være, og hvor stort overskudd du vil ha.
  • Begrunn målet ditt.

Markedsandel

Her dreier det seg om å slåss om de kundene som allerede bruker mobiltelefon.

  • Hvor stor del av markedet skal du ta? Skal du bli en gigant som Telenor, eller nøyer du deg med å være en liten utfordrer som OneCall?
  • Finn fram til tall for markedsandeler i markedet i dag, og formuler din egen målsetting.
  • Begrunn målet ditt.

Nye kunder

Du kan også sette deg mål for hvor fort du ønsker at markedet ditt skal vokse. Her gjelder det å få enda flere til å begynne å bruke mobiltelefon – altså skaffe nye kunder som ikke bruker mobil i dag.

  • Hvor mange nye kunder tror du det er realistisk å kunne få? Hvem er det som ikke har mobil i dag?
  • Begrunn målet ditt.
En ung jente snakker i mobiltelefon. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kundetilfredshet

Tilfredse kunder er lojale kunder.

  • Søk deg fram til informasjon om kundetilfredsheten hos de eksisterende leverandørene av mobiltjenester.
  • Hvor fornøyde skal kundene dine være? Hvor viktig er det for deg at de faktisk er fornøyde? Og hvor fornøyde er kundene med konkurrentene – kanskje kan du bli bedre enn dem?
  • Begrunn målet ditt.

Kundelojalitet

Det er dyrt å skaffe seg nye kunder, og det kan derfor være lønnsomt å ha kunder som er lojale.

  • Hvor lojale kunder ønsker du?
  • Er det viktig for deg at en kunde som har handlet hos deg, kommer tilbake til deg neste gang, eller er det greit at han går til konkurrenten?
  • Begrunn svaret ditt.
Aktuelle søkeord og lenker

proff. no – søk på for eksempel Telenor

Søkeord:

markedsandel mobilleverandører

abonnenter mobilleverandører

kunder mobiltjenester

kundelojalitet mobiltjenester

kundetilfredshet mobiltjenester

CC BY-SASkrevet av Oddvar Torgersen, Tone Hadler-Olsen og Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 15.05.2020

Læringsressurser

Markedsplan