Planlegging av markedsaktiviteter
Hva bør en aktivitetsplan inneholde?
Her er spørsmål vi kan stille oss når vi jobber med å planlegge aktivitetene i markedsplanen:
- Hvilke aktiviteter skal vi gjennomføre?
- Hvilke mål har vi for aktivitetene?
- Hvor mye skal de koste?
- Når skal vi gjennomføre aktivitetene?
- Hvem ønsker vi å nå med aktivitetene (målgrupper)?
- Hva vil vi si til målgruppene – hva er budskapet vårt?
- Hvilke kanaler skal vi bruke (eksempelvis Facebook, nettavis, plakater)?
- Hvem har ansvar for gjennomføringen?
Husk at rammene for markedsplanen må være med på å styre aktivitetene vi planlegger.
Hva er en markedsaktivitet?
En markedsaktivitet er en aktivitet der vi i ulike kanaler henvender oss til dem vi mener kan være interessert i produktene vi tilbyr. Skal vi prøve å nå ut til nye kunder, eller skal vi snakke med eksisterende kunder?
I noen bransjer er det veldig viktig å holde kontakten med eksisterende kunder. Nnettbutikker som selger for eksempel sminke og klær, tjener gode penger på å kommunisere med kunder som har kjøpt tidligere. Hvor er det mest å hente for vår bedrift?
Her er noen eksempler på markedsaktiviteter:
- annonsere i forskjellige kanaler, som papiraviser, magasiner, TV og radio
- annonsere i digitale kanaler, som nettaviser, andre nettsteder, Google, YouTube, eller i sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat
- dele innlegg i sosiale medier
- delta på messer
- annonsere på skjermer, for eksempel på flyplasser
- sende ut nyhetsbrev på e-post
- sende ut reklame i postkassen eller som innstikk i en papiravis
- avholde frokostmøter, seminarer eller andre typer arrangementer
- henge opp en plakat i et butikkvindu
- samarbeide med en influenser i sosiale medier eller på en blogg
Hvor lenge varer en markedsaktivitet?
En markedsaktivitet kan være en aktivitet som går kontinuerlig, eller det kan være en kampanje i en kortere periode. Ofte kan en markedsaktivitet gjøres i flere kanaler samtidig, avhengig av hvem vi ønsker å nå og i hvilke kanaler vi treffer dem mest effektivt med budskapet.
Eksempel på en kontinuerlig markedsaktivitet
Når noen søker på Google eller en annen søkemotor, leter de ofte etter en løsning på et problem eller svar på et spørsmål. Løsningen kan være en vare (en kjole til en spesiell anledning, en terrengsykkel, en bil) eller en tjeneste (en frisør, tjenester fra et alarmselskap eller et besøk på en restaurant).
Tenk gjennom
Når du søker på Google, hvor ofte blar du videre til side to, tre eller fire med søkeresultater?
Tall fra Google viser at vi som regel velger blant de fire–fem øverste resultatene når vi googler. Dersom bedriften vår ikke dukker opp på den første siden med resultater, er det lite sannsynlig at vi blir valgt.
Personer som søker, er ofte nærmere å ha bestemt seg for å kjøpe noe. Derfor annonserer mange bedrifter blant søkeresultatet på Google hele året. En markedsaktivitet som pågår kontinuerlig, kalles ofte en «always on»- eller «alltid på»-aktivitet.
Eksempel fra en annonse blant søkeresultater på Google
Kortere kampanjeaktiviteter
Det motsatte av en kontinuerlig markedsaktivitet er en kampanjeaktivitet. En markedsføringskampanje varer som regel i en kortere periode, for eksempel fire til seks uker.
Når vi planlegger markedsføringskampanjer, er tidspunktet for når kampanjen skal gjennomføres, viktig. Det er for eksempel lite sannsynlig at en kampanje for badetøy i desember vil være spesielt vellykket i Norge.