Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forteller og synsvinkel

Oppgave 1

Kan du fagbegrepene?

Prinsesse Märtha Louise står på en scene og forteller for barn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. La oss si at prinsesse Märtha Louise, som du ser på bildet ovenfor, forteller H.C. Andersens eventyr om den stygge andungen til barna. Hvem er da forfatteren, og hvem er fortelleren?
  2. Dersom Märtha Louise hadde fortalt et eventyr hun selv har skrevet, hva ville hun da vært?
    • Forfatter
    • Forteller
    • Både forfatter og forteller
  3. Forklar hva vi mener med førstepersons- og tredjepersonsfortelling.
  4. Hva er forskjellen mellom en personal og en autoral forteller?
  5. Forklar kort begrepet synsvinkel.
  6. Hva mener vi med intern og ekstern synsvinkel?

Oppgave 2

Nå skal du prøve deg på å skrive samme episode med to ulike synsvinkler. Velg en av oppgavene under.

  • Skriv en kort tekst (to ganger) der du skildrer en episode fra en fotballkamp. Det kan for eksempel være en person som skårer sitt beste mål noensinne, en rå takling eller en kjempetabbe som fører til at motstanderlaget skårer. Du skal først skrive teksten med personal forteller med intern synsvinkel, deretter med autoral forteller med ekstern synsvinkel.
  • Skriv en kort tekst (to ganger) som forteller om en episode der en gutt slår opp med ei jente mens de sitter på en kafe. Du skal først bruke autoral forteller med intern synsvinkel, deretter autoral forteller med allvitende synsvinkel.

Les teksten din høyt for en annen i klassen. Diskuter hva valg av forteller og synsvinkel gjør med teksten.

Oppgave 3

Les tekstutdraget nedenfor og avgjør:

  1. Er dette ei førstepersons- eller ei tredjepersonsfortelling?
  2. Er fortelleren autoral eller personal?
  3. Finn eksempler på bruk av intern og ekstern synsvinkel i teksten.

Frank var ferdig med frokosten klokka halv seks. Han reiste seg fra kjøkkenbordet så stolen veltet. Lyden av stolen som falt, gav gjenklang i hele første etasje, men han trodde ikke kattene ville bli skremt. Han tenkte for seg selv at de nok var ute på jakt uansett, så det gjorde ikke noe at lyden var høy. Likevel så han seg bekymret rundt. Han gikk over til ett av de to lange kjøkkenskapene, bøyde seg sakte ned til nederste hylle der hvor kattematboksene sto. De fylte hele hylla, og han hadde enda flere. Nede i kjelleren hadde han trettito bokser til. Han håpet de ikke hadde gått ut på dato, for han ville ikke likt å måtte dra til butikken alt nå. Ifølge kalenderen som han hadde hengende ved siden av skapet, var det fortsatt kattemat igjen for to uker. Han krysset av hver dag. Nå satte han et rødt, skjevt kryss over dagens dato. Det var en tirsdag.

(Fra novella "Frank og kattene" av Thomas J.R. Marthinsen)

Oppgave 3

Les novelleutdraget nedenfor.

  1. Er dette ei førstepersons- eller ei tredjepersons-fortelling?
  2. Er fortelleren autoral eller personal?
  3. Hvor ligger synsvinkelen?
  4. Skriv om avsnittet slik at synsvinkelen ligger hos den elleveårige jenta eller hos faren. Hvilken informasjon fra originalteksten mister vi, hvilken informasjon får vi i stedet?

Nilsen lå og vrinska i sagflisa. Ankelen sto i en stygg vinkel i forhold til resten av beinet og salen hadde sklidd, slik at du nå kunne sitte på sida av gampen. På vommen. Uten at det nødvendigvis hadde gitt så mye framdrift. Søstera mi sto og hylgrein. Helt hysterisk. Jeg hadde lyst til å klappe til 'a, men turte ikke, så jeg ble stående med henda i lomma på kamuflasjebuksa. Fattern sto med telefonen trøkt opptil øret og prøvde å overtale dyrlegen til å komme fort som faen. Denna hesten har det ikke godt, prøvde han seg. Denna hesten må avlives! Hadde jeg hatt patroner skulle jeg gjort det sjøl, fortsatte han, og glemte tydeligvis den 11-årige dattera si som sto ved sida av og bælja.

(Fra novella "Nilsen" av Lasse Fosshaug)

CC BY-NC-SASkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 09.01.2019

Læringsressurser

Episk diktning