Oppgave
Et stressmestrende klassemiljø
Hva kan dere i klassen gjøre sammen for å minske press og negativt stress? I disse oppgavene skal dere lage konkrete forslag til hva lærere og elever kan gjøre for å skape et stressmestrende klassemiljø.
- Hvordan kan dere hjelpe hverandre å mestre faglige og sosiale utfordringer?
- Hvordan kan dere støtte og oppmuntre hverandre?
- Hvordan kan dere hjelpe hverandre å revurdere situasjonen og tenke annerledes når noe virker vanskelig og håpløst?
Hvis du skal være helt ærlig, hvilket mål tror du at du selv og de andre elevene i din klasse har for skolearbeidet?
- Å lære ny kunnskap og mestre nye ferdigheter?
- Å vise hva du kan og få ros og gode karakterer?
- Å unngå kjeft og dårlige karakterer?
- Hvorfor tror dere at elever som fokuserer på å lære ny kunnskap og mestre nye ferdigheter, opplever mindre press og negativt stress enn elever som fokuser på å vise det de kan og få gode karakterer?
- Hvorfor tror dere det oppstår et prestasjonsorientert miljø i enkelte klasser? Er det på grunn av samfunnet, skolen, læreren, foreldrene eller elevene? Begrunn svaret.
- Hvordan kan lærerne og elevene sammen skape et mestringsorientert læringsmiljø med større fokus på læring og mindre fokus på prestasjoner? Bli enige om minst tre konkrete forslag.
Hvordan kan læreren kan skape mindre stress i klasserommet? Ta utgangspunkt i de ti tipsene til læreren under. Hvis dere skulle velge tre råd til deres egne lærere, hvilke råd ville dere gitt?
Disse oppgavene er laget i samarbeid med VIP Psykisk helse i skolen.
Bru, E. & Roland, P. (red). (2019). Stress og mestring i skolen. Bergen: Fagbokforlaget.
Utdanningsnytt (2019, 2 september). Slik hjelper du elevene med å takle stress og prestasjonsangst. Hentet fra https://www.utdanningsnytt.no/laererrollen-psykisk-helse/slik-hjelper-du-elevene-med-a-takle-stress-og-prestasjonsangst/210888