Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Uteaktiviteter: Vi tester sansene

I disse aktivitetene får du testet sansene dine og bli mer bevisst på hvordan du bruker dem til å tolke omgivelsene. Alle oppleggene er lekpregede aktiviteter som kan gjennomføres som konkurranser utendørs i nærheten av skolen eller på tur i naturen.
Eng med røde blomster i solnedgang. Portrett av ei jente ligger delvis gjennomsiktig over bildet. Illustrasjon.

Aktivitet 1. Bruk sansene dine!

Hensikten med denne aktiviteten er at du skal bruke sansene dine bevisst til å observere omgivelsene og naturen rundt deg.

Utstyr

skjema og skriveredskap

Bruk sansene dine

Framgangsmåte

Her kan dere velge å jobbe individuelt og registrere alle sanseinntrykk i 5–10 min før dere sammenlikner observasjonene, eller ta en og en sans før dere sammenlikner.

Deltakerne kan sitte i ro eller bevege seg rundt i området.

  1. Start med synssansen. Bruk ett til to minutter til å skrive ned det du sanser.

  2. Sammenlikn observasjonene med det medelevene har registrert.

  3. Poengberegning:
    Stryk det du har felles med de andre elevene, og gi 1 poeng for observasjoner ingen andre har registrert.

  4. Fortsett med hørselssansen, luktesansen og berøringssansen.

Aktivitet 2. Berøringssansen

Hånd strekker seg fram for å ta på en fargerik blomst. Foto.

Hensikten med denne aktiviteten er å utforske berøringssansen.

Utstyr

  • ting i naturen med ulik overflate, for eksempel stein, mose, bark, jord

  • bind for øynene

To hender omfavner en trestamme og kjenner på barken. Foto.

Framgangsmåte

  1. Gå sammen i par.

  2. Den ene får bind for øynene og blir ledet av partneren. Den andre er ledsager og presenterer "den blinde" for gjenstander og vekster med ulik overflate. Eksempler er stein, bark, blader, jord, mose, gress og liknende.

  3. Den som har bind for øynene, skal prøve å beskrive det hen tar på, og deretter gjette hva det er.

  4. Bytt roller.

Om berøringssansen

Huden har sanseceller som reagerer på berøring, trykk og temperatur. Når sansecellene i huden blir stimulert, går det nerveimpulser til hjernebarken, der sanseinntrykkene fra verden rundt oss dannes. Nerveimpulsene fra de forskjellige sanseorganene er like, men sanseopplevelsen er avhengig av hvor i hjernen nerveimpulsene ender. I tillegg bruker vi erfaring fra tidligere observasjoner til å tolke informasjonen.

Aktivitet 3. Dybdesyn

Ungdom holder seg for det ene øyet og kaster samtidig ball mot ei bøtte. Foto.

Hensikten med denne aktiviteten er å vise hvordan dybdesynet forsvinner når vi bare bruker ett øye.

Utstyr

  • bøtte

  • tre små baller

  • bind/lapp for ett øye

Framgangsmåte

  1. Stå tre meter unna bøtta, og prøv å kaste baller i den.

  2. Gjør det samme med bind for det ene øyet. Siden hjernen vår trenger begge øynene for dybdesyn, vil det antageligvis være vanskeligere å treffe når man bare bruker ett øye.

  3. Noter resultatene for hele klassen og summer treff med og uten bind for øynene. Hvor stor ble forskjellen i prosent?

Om dybdesyn

Når du ser du på en gjenstand med bare det ene øyet, ser den flat ut, men med begge øynene kan du se gjenstanden i tre dimensjoner. Det er fordi øynene ser gjenstanden fra to ulike vinkler, slik at de to bildene som dannes på netthinnen er litt forskjellige. Hjernen samordner de to bildene slik at vi får dybdesyn.

Dybdesyn hjelper oss til å kunne vurdere avstand, men ser vi på noe langt borte, blir forskjellen på de to bildene på netthinnen så liten at det er vanskelig å bedømme avstanden. Dyr som holder til i trær, har stor nytte av dybdesyn når de skal bevege seg fra grein til grein, og rovdyr bruker dybdesynet for å kunne gripe et bytte.

Aktivitet 4. Hørselen og retning – jeger og bytte

Gutt knyter bind for øynene til ei jente. Lydbølger vises delvis gjennomsiktig over bildet. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikten med denne aktiviteten er å se nytten av å ha to ører.

Utstyr

  • fyrstikkeske

  • bind for øynene

Framgangsmåte

  1. To personer melder seg frivillig til å være henholdsvis jeger og bytte. Resten av gruppa/klassen danner en så stor ring som mulig.

  2. Jegeren får bind for øynene, mens byttet får fyrstikkesken.
    De plasseres på hver sin side i sirkelen.

  3. Jakta starter ved at byttet rister på fyrstikkesken, mens jegeren må lokalisere byttet ut ifra lyden.

  4. Jakta foregår i ringen. Byttet rister innimellom på fyrstikkesken, og jegeren må lytte. Leken er ferdig når jegeren har fanget byttet.

  5. Bytt på å være jeger og bytte. Hvor lett/vanskelig er det å lokalisere lyd?

  6. Utvid øvelsen ved å hemme hørselen i det ene øret ved hjelp av ørepropp, bomull eller liknende. Hvordan virker det inn på jakta?

Om hørsel og retning til lydkilden

Hørselen er grunnlaget for utviklingen av språk, og den er derfor viktig for menneskets sosiale og kulturelle utvikling.

Nytten av å kunne høre lyder øker hvis vi også kan høre hvor lyden kommer fra. Hjernen beregner lydretningen på bakgrunn av forskjeller i lydens ankomsttid og intensitet ved de to ørene. Hvis lydkilden ligger litt til venstre for hodet, vil lyden nå det venstre øret ditt litt før den når det høyre. Lydens intensitet er også lavere ved det høyre øret.

Det er ikke alle dyr som har ører. For eksempel kan slanger "høre" ved å sanse vibrasjoner i bakken gjennom underkjeven.

CC BY-SASkrevet av Cato Tandberg, Heidi Grønlien og Kristin Bøhle.
Sist faglig oppdatert 25.05.2022

Læringsressurser

Sansene