Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Reflekter over hvordan desinformasjon påvirker demokratiet

I disse oppgavene skal dere reflektere sammen to og to over problemstillinger fra fagartikkelen Demokrati og desinformasjon.
Ung jente med lang flette omgitt av tre voksne menn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Debatter med en klimafornekter

Mange land i verden forbereder seg nå på å møte utfordringer som skyldes global oppvarming. Til grunn for dette ligger vitenskapelige data fra klimaforskere.

  • Hvilke argumenter vil dere bruke i en debatt der en motdebattant hevder at global oppvarming bare er tull, siden det er kuldegrader og fint skiføre der han eller hun bor?
Twitter-kontoen @RealDonaldTrump blir stengt for alltid. Bilde av smarttelefon-skjerm. Illustrasjonsbilde.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 2. Bør mediene kommentere politiske utsagn?

I forbindelse med covid-19-pandemien og presidentvalget i USA høsten 2020 valgte noen amerikanske TV-selskaper å legge inn informasjon på skjermen når de mente det ble framsatt falsk informasjon. Twitter og Facebook merket også innlegg hvis de mente at avsenderen bevisst fordreide fakta om covid-19 og legitimiteten til valgresultatet.

  • Var det riktig av amerikanske medier å gjøre dette?
  • Hva ville skje dersom NRK og TV 2 la inn slik informasjon på skjermen når statsministeren talte?

Oppgave 3. Konsekvenser av desinformasjon om minoriteter

Kvinne som holder opp to plakater med jødefiendtlig innhold. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I mellomkrigstida spredte nazistene falske historier om hvordan jødene planla å tilrane seg overherredømme i verden, og utviklet "vitenskapelige" raseteorier som demoniserte jøder. Slike forestillinger hadde florert i Europa i flere hundre år, og de lever fortsatt.

  • Søk på internett etter informasjon om hvilke egenskaper nazistene tilla den jødiske rasen.
  • Hvilke konsekvenser fikk det?
  • I dag spres det lignende desinformasjon om muslimer i Europa og USA. Finn eksempler på falske nyheter om muslimer som er publisert i Norge.

Oppgave 4. Finn fem viktige læringspunkt i podkasten

Skjermbilde fra filmen Demokrati og desinformasjon. Forsker Bente Kalsnes snakker. Foto.

Lytt til medieforsker Bente Kalsnes i denne podkasten fra 2020:

Hva er falske nyheter og hvor bekymret bør vi være?

  • Noter stikkord underveis, og sammenlign notatene deres.
  • Lag ei felles liste over de fem viktigste tingene dere lærte av å lytte på denne podkasten. Presenter lista for klassen.

Relatert innhold

I et velfungerende demokrati tar vi beslutninger på grunnlag av sannhet og fakta. Hva skjer når nye medieplattformer sprer desinformasjon?

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 29.01.2021

Læringsressurser

Pressens rolle i demokratiet