YouTube-innlegg om mediepolitikk for framtida
Hvis vi skal delta aktivt i samfunnet og den offentlige debatten, må vi bevare et bredt og mangfoldig medietilbud, også i framtida. Mediepolitikken må legge til rette for ytringsfrihet og en åpen og opplyst offentlig samtale i et digitalt mediesamfunn.
Arbeidsoppdrag
Lag en YouTube-video der du drøfter denne problemstillingen:
Demokratiet vårt er avhengig av en mediepolitikk som legger til rette for mediemangfold, også i framtida. Hvordan kan vi tilpasse mediepolitikken til framtidas mediebruk?
- Du velger selv målgruppe for produktet.
- Du kan bruke videoopptak av deg selv der du får fram ulike sider ved problemstillingen. Eller du kan velge å gjøre opptak sammen med andre og på den måten få fram ulike sider og argumenter.
- Vis til varierte kilder og konkrete eksempler. Skap interesse!
- YouTube-innslaget skal ha en varighet på 5–7 minutter.
Framgangsmåte:
- Du kan enten jobbe individuelt med dette oppdraget, eller du kan samarbeide med én eller to medelever.
- Gjør research på temaet. Les vedlagte fagartikler. Finn også informasjon fra andre, sikre kilder.
- Velg en tydelig vinkling.
- Medieproduktet skal være opplysende og informativt, og problemstillingen skal gå som en rød tråd gjennom hele innslaget.
- I medieproduktet må du vise til relevante kilder. Kilder kan for eksempel være videoklipp, skriftlige kilder eller intervjuobjekter. Husk å avklare rettigheter hvis du skal bruke andres bilder eller videoopptak.
- Dramaturgi: Vær bevisst på oppbygningen av videoen. Den skal være tydelig og hensiktsmessig. Hold på interessen til seeren. Budskapet må komme klart fram.
- Teknikk: Vær bevisst på lydbruk, valg av mikrofon, bildeutsnitt og lysbruk.
- Avtal innlevering med lærer. Videoen skal være klar til publisering på YouTube. Følg denne oppskriften for å publisere en video på YouTube.
Relatert innhold
Norsk mediepolitikk skal sikre mangfold i et medielandskap med stadig sterkere konkurranse fra globale internettselskaper.
I denne podkasten hører du ungdomspolitikere snakke med programleder om nyhetsmonopoler, fake news og statskanaler.