Fotballrettigheter og medieøkonomi - Medie- og informasjonskunnskap 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Fotballrettigheter og medieøkonomi

Fotball er blitt en kommersiell aktivitet der spillere kjøpes og selges. En viktig inntektskilde for klubber og forbund er salg av TV-rettigheter. For kommersielle mediekonserner er fotball en attraktiv salgsvare som tiltrekker seg sponsorer og gir reklameinntekter.

Oppgave 1: Finn informasjon om TV-rettigheter

  1. Hvem har rettigheter til å vise Premier League-kamper i Norge, og hva er prislappen på slike rettigheter?

  2. I 2020 kjøpte TV 2 TV-rettighetene til norsk fotball for årene 2023–2028 for 4,5 milliarder kroner. Det er mange penger! Hvorfor er det viktig for en kommersiell TV-kanal å skaffe seg slike rettigheter?

  3. Hvordan er forholdet mellom verdien av herrefotball og verdien av damefortball som salgsprodukt? Søk etter nyere informasjon som belyser dette spørsmålet.

Oppgave 2: Diskuter i klassen

  1. Bør kvinnefotball og herrefotball sidestilles når rettigheter til en fotballturnering er på salg?

  2. Idretter som får lite medieoppmerksomhet, får svært lite ressurser. Hvilke konsekvenser kan dette få for rekruttering til idretten?

  3. I forbindelse med Fotball-VM i Qatar i 2022 har det vært kontinuerlige diskusjoner om korrupsjon og menneskerettigheter.

  • Finn ut hvem som har diskutert saken, og hvilke argumenter ulike parter har stått for, både i Norge og internasjonalt.

  • Bør Norge boikotte idrettsarrangementer når det foreligger beskyldninger om korrupsjon eller brudd på menneskerettigheter?

  • Bør norske TV-kanaler dekke slike mesterskap?

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 12.05.2021