Hopp til innhold

Fagstoff

Eierskap av norske aviser og TV- og radiokanaler

Hvem eier de norske mediene? Og hvordan påvirker globalisering norsk mediestruktur? Det er noe av det vi skal ta opp her.

I Norge har vi både offentlige og private medieeiere. Offentlige medieeiere skal spesielt ivareta demokratiske, sosiale og kulturelle behov som omfatter alle borgere i samfunnet. Men de fleste mediene er eid av store, privateide mediehus. Utviklingen går i retning av større eierkonsentrasjon.

Eierskap i avisbransjen

I 2019 kontrollerte tre store aviseiere i Norge til sammen 70,7 prosent av det totale avisopplaget.

Kakediagrammet viser med farger hvor stor andel ulike mediehus hadde av avisopplaget. Schibsted 29,4 %, Amedia 27,4 %, Polaris 13,8 %, NHST Media Group 4,7 %, Allergruppen 4,1 %, Mentor Medier 2,1 %, øvrige 5,6 %. Grafikk.

Schibsted

Den største eieren var Schibsted (29,4 prosent av opplaget). De eier seks av de ti største avisene i Norge, blant annet Aftenposten, Aftenposten Junior, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, VG og Stavanger Aftenblad.

Schibsted er eid av Blommenholm Industrier og diverse investeringsbanker og fond.

Amedia

Deretter har vi Amedia (27,5 prosent av opplaget). Amedia eier mer enn 70 små og store lokalaviser og har en sterk stilling øst og vest for Oslofjorden. Amedia eies av Amediastiftelsen, opprettet av Sparebankstiftelsen DNB.

Polaris Media

Den tredje store aviseieren er Polaris Media (13,8 % av opplaget), som eier Adresseavisen og mange lokale aviser på Nord-Vestlandet, i Trøndelag, i Nord-Norge og på Sørlandet. I tillegg kontrollerer flere mellomstore konserner og en rekke mindre uavhengige eiere én eller noen få aviser.

Polaris Medias største eiere er Schibsted og det svenske medieselskapet Nya Wermlands-Tidningens AB.

Eierskap i TV-markedet

De store aktørene på TV-markedet er den offentlig finansierte allmennkringkasteren NRK og de tre kommersielle og privateide TV 2, Discovery og Nordic Entertainment Group (NENT). Totalt har disse fire 84 prosent av markedet. TV 2 er heleid av danske Egmont, og Discovery kontrolleres av amerikaneren John C. Malone og familien Newhouse.

Kakediagrammet viser med farger fordelingen av TV-markedet på ulike aktører. NRK 40 %, TV 2 28 %, Discovery 16 %, NENT 8 %, Andre 9 %. Graf.

Eierskap i radio-markedet

NRK er offentlig eid og er den største nasjonale radioaktøren (64 prosent markedsandel). NRK har et særskilt samfunnsoppdrag som allmennkringkaster. De andre nasjonale radioaktørene Bauer Media (12 prosent, Radio Norge) og NENT (24 prosent, P4) er kommersielle og privateide.

Bauer Media er et tysk mediekonsern, og NENT er eid av svenske institusjoner og andre internasjonale investorer. I tillegg har vi lokalradiomarkedet, som består av små og store aktører spredt over hele landet.

Kilder

Medietilsynet. (2021). Eigarskap i norske medium. Medietilsynet.no. https://www.medietilsynet.no/fakta/mediene-i-tall/eierskap-i-norske-medier/

Medienorge. (2021). Store mediekonsern. Medienorge – fakta om norsk medier. https://medienorge.uib.no/fakta/mediekonsern

CC BY-SASkrevet av Jan-Arve Overland og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 18.05.2021

Læringsressurser

Norsk mediepolitikk og medieøkonomi