Klisjé
Disse begrepene blir brukt og forklart i løpet av teksten:
- Klisjé
- Klisjé er et språklig bilde som er oppbrukt og utslitt fordi det er brukt så mye. Et eksempel på en klisjé er: Smilet ditt lyser opp hele rommet.
- Språklig bilde
- Språklige bilder er ord og uttrykk med overført betydning. Det betyr at de ikke skal forstås bokstavelig, men er bilder på noe annet. Når vi skriver Smilet ditt lyser opp hele rommet, så er det et språklig bilde som betyr at personen er veldig smilende og glad og gjør andre rundt seg glade.
En klisjé er et språklig bilde som er brukt veldig mye. Det er noe vi har hørt så ofte, at vi opplever det som kjedelig, i hvert fall i en litterær tekst.
Når vi bruker ordet klisjé, mener vi at det det språklige bildet er oppbrukt og utslitt. Det virker lite originalt, og derfor må vi være litt forsiktige med å bruke slike klisjéer.
Klisjébegrepet er ikke knyttet til én enkel type språklig bilde. Vi bruker klisjé om alle språklige bilder vi synes er oppbrukte. Under er det noen eksempel på språklige bilder som mange vil oppleve som en klisjé:
Min elskede er som en rose.
Katarzyna skinte som ei sol.
Maja hadde stjerner i øynene.
Tenk over
Se på de språklige bildene over. Hvorfor tror du mange kan oppfatte disse som en klisjé?
Det er ikke alltid så enkelt å vite om et språklig bilde er originalt og godt eller oppbrukt og kjedelig. Spesielt krevende er det når vi fortsatt er i en fase der vi lærer oss et nytt språk. I tillegg kan noen språklige bilder fungere godt i én sammenheng, men være en klisjé i en annen.
I religiøse tekster er det ofte mange språklige bilder som kan fungere godt til sitt bruk. Men det betyr ikke at disse fungerer godt i en tekst du skal skrive på skolen.
Vi prøver å unngå klisjéer når vi skriver, men samtidig er det å teste ut ulike språklige bilder en naturlig del av det å utvikle seg som skriver. Jo mer du leser og skriver i ulike sjangre, jo lettere blir det å vurdere hvilke språklige bilder som fungerer godt, og hvilke som ikke fungerer.
Guoskevaš sisdoallu
Jobb med klisjéer og med å gjenkjenne hva som regnes som en klisjé og ikke.