Jobb med sammenlikninger
Sitt sammen to og to. Forklar sammenlikningene under. Er det ord dere ikke vet hva betyr, så kan de bruke Lexin for å finne en forklaring. Hvis dere ikke forstår noen av de sammensatte ordene, så søk på begge ordene, for eksempel asp+løv.
Hun gikk som ei dronning.
Klærne stinket som en søppeldunk.
Ivan var stolt som en hane da han viste førerkortet.
Føttene var som gele.
Han skalv som et aspeløv.
Katarzyna er sta som et esel.
Peter så ut som en rockestjerne.
Fotografene liknet en flokk gribber som sloss om byttet.
Aida er som en rose.
Det føltes som om jeg hadde murstein i skoene mine.
Lag en oversikt over fem sammenlikninger du kjenner til på førstespråket ditt. Velg gjerne sammenlikninger som kanskje ikke er så vanlige på norsk.
Velg en av sammenlikningene fra oppgave A. og skriv den på tavla på førstespråket ditt og på norsk. Spør om hjelp hvis du er usikker på oversettelsen.
Ta en felles gjennomgang av sammenlikningene dere skrev på tavla i oppgave B. og forklar dem. Hvilke likheter og ulikheter ser dere?
Lag en veggplakat i klasserommet med noen av sammenlikningene dere fant i oppgave A, eller lag en digital oversikt som alle i klassen har tilgang til. Illustrer gjerne sammenlikningene, slik at det kommer fram hva de betyr.
Lag egne sammenlikninger inspirert av bildene under. Varier med å bruke sammenlikningsordene lik, som, liksom eller likne. Trykk på pila til høyre på bildet for å bytte til neste bilde.
I diktet "Hentet" bruker Johann Grip en hverdagslig situasjon – det å bli hentet i en barnehage – og sammenlikner den med en helt annen type avskjed. Les diktet "Hentet" av Johann Grip på Boktips.
Tittelen på diktet er "Hentet". Hvilke tanker får du av denne tittelen?
Finn sammenlikningen i diktet "Hentet".
Hvordan forstår du sammenlikningen i diktet?
Hvorfor ønsker jeget i diktet å bli hentet på samme måten som barna i barnehagen?
Diskuter svarene dine på A, B, C og D med en annen elev.
Hvilke tanker har du om diktet "Hentet" etter å ha snakket om det med en annen?
Hva har du lært om hvordan sammenlikning kan brukes som virkemiddel i dikt gjennom å ha jobbet med diktet "Hentet"?