Njuike sisdollui

Bargodoaibma

Lag en kommunikasjonsstrategi for TRØLL

I denne oppgaven skal dere definere kommunikasjonsmålgrupper og planlegge kommunikasjonstiltak for den fiktive drikken TRØLL. Jobb muntlig og kreativt i grupper.
En drikkeboks med påskriften TRØLL ENERGY ligger på grillkull. Det lyser rødt i bakgrunnen under grillkullene. Foto.

Arbeidsoppdrag

Tenk at dere jobber for en norsk leskedrikkprodusent som har produsert brus og energidrikk i flere år, og som nå ønsker å tilby et sunnere alternativ med drikken TRØLL. Produktet skal bestå av vann beriket med vitaminer for å booste energinivået, for så å bli tilsatt fruktsmak. Første smak ut er blodappelsin, og designet på boksen med vitaminvann minner om designet på energidrikk-bokser.

Dere har nå tatt kontakt med et reklamebyrå for å få hjelp med å planlegge markedskommunikasjonen for det nye produktet, og jobber i grupper sammensatt av medarbeidere i bedriften og reklamebyrået.

Del 1: Velg kommunikasjonsmålgruppe

Bestem i gruppa hvem som representerer bedriften, og hvem som representerer reklamebyrået.

Dere som jobber for bedriften, må sørge for at interessene til bedriften blir ivaretatt, mens dere som jobber for reklamebyrået, er eksperter på kommunikasjon og skal hjelpe bedriften med å nå målene sine.

Jobb med spørsmålene:

  1. Forklar forskjellen på ei målgruppe og ei kommunikasjonsmålgruppe.

  2. Hvilke målgrupper har produktet TRØLL? Bruk fagbegreper når dere argumenterer.

  3. Aktuelle kommunikasjonsmål for den nye drikken TRØLL kan for eksempel handle om å øke kjennskapen og kunnskapen. Formuler et kommunikasjonsmål.

  4. Hvilke kommunikasjonsmålgrupper er relevante for kommunikasjonsmålet? Bruk fagbegreper når dere argumenterer.

  5. Velg ei kommunikasjonsmålgruppe på bakgrunn av diskusjonen dere har hatt.

Del 2: Lag personas

Vær kreativ og lag en persona for den valgte kommunikasjonsmålgruppa.

En persona er beskrivelsen av en typisk representant for målgruppa. Det er en fiktiv kunde som vi gir et utseende, et arbeids- og fritidsliv og interesser. Vi kan beskrive behov og adferdsmønstre og lage historier om behovssituasjoner og kjøpssituasjoner. Slik gjør vi oss kjent med kommunikasjonsmålgruppa.

Tips:

  • Tegn, søk på nett eller bruk kunstig intelligens for å skape eller finne visualiseringer av personaen dere utformer.

Del 3: Utform budskap

  1. Ha klart for dere kommunikasjonsmålet og kommunikasjonsmålgruppa med tilhørende persona, og bruk kommunikasjonsmodeller og kreative framgangsmåter som hjelp til å utforme budskapet. Tips: Les artikkelen "Utform budskap".

  2. Bruk spørsmålene nedenfor til å finpusse og justere på budskapet:

    • Hvordan skal kommunikasjonsmålgruppa bli påvirket?

    • Hvilke virkemidler kan dere bruke?

    • Hvilke kommunikasjonstiltak og -kanaler er relevante?

  3. Når dere er ferdig med idé- og diskusjonsfasen, oppsummer med konkrete svar på spørsmålene over.

  4. Husk å føre kilder som dere bruker i idémyldringen.

Del 4: Velg kommunikasjonstiltak og -kanaler

  1. Velg to kommunikasjonstiltak og -kanaler. Beskriv form og innhold på kommunikasjonstiltakene – som skal gjøre at dere lykkes med å formidle budskapet.

  2. Bruk skisser og bilder for å gjøre tiltakene lettere forståelig for andre.

  3. Husk å føre kilder som dere bruker i argumentasjonen.

Trenger dere tips?

  • event på en bestemt sosial og geografisk plassering

  • reklameplakat på trikken

  • innholdsmarkedsføring

  • influenser-innlegg i sosiale medier

  • video på YouTube

  • roll-up-banner på et treningssenter

  • produktplassering

Del 5: Presenter for klassen

  1. Presenter kommunikasjonsmålgruppe, budskap og kommunikasjonstiltak med virkemidler og argumentasjon for klassen. Les artikkelen "Tre tips til presentasjon".

  2. Husk å vise til kildene dere har brukt i idémyldring og argumentasjon.

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SADán lea/leat čállán Albertine Aaberge.
Maŋemusat ođastuvvon 07/28/2024

Oahppanresurssat

Kommunikasjonsstrategi