Lag en kommunikasjonsstrategi for TRØLL
Tenk at dere jobber for en norsk leskedrikkprodusent som har produsert brus og energidrikk i flere år, og som nå ønsker å tilby et sunnere alternativ med drikken TRØLL. Produktet skal bestå av vann beriket med vitaminer for å booste energinivået, for så å bli tilsatt fruktsmak. Første smak ut er blodappelsin, og designet på boksen med vitaminvann minner om designet på energidrikk-bokser.
Dere har nå tatt kontakt med et reklamebyrå for å få hjelp med å planlegge markedskommunikasjonen for det nye produktet, og jobber i grupper sammensatt av medarbeidere i bedriften og reklamebyrået.
Bestem i gruppa hvem som representerer bedriften, og hvem som representerer reklamebyrået.
Dere som jobber for bedriften, må sørge for at interessene til bedriften blir ivaretatt, mens dere som jobber for reklamebyrået, er eksperter på kommunikasjon og skal hjelpe bedriften med å nå målene sine.
Jobb med spørsmålene:
Forklar forskjellen på ei målgruppe og ei kommunikasjonsmålgruppe.
Hvilke målgrupper har produktet TRØLL? Bruk fagbegreper når dere argumenterer.
Aktuelle kommunikasjonsmål for den nye drikken TRØLL kan for eksempel handle om å øke kjennskapen og kunnskapen. Formuler et kommunikasjonsmål.
Hvilke kommunikasjonsmålgrupper er relevante for kommunikasjonsmålet? Bruk fagbegreper når dere argumenterer.
Velg ei kommunikasjonsmålgruppe på bakgrunn av diskusjonen dere har hatt.
Vær kreativ og lag en persona for den valgte kommunikasjonsmålgruppa.
En persona er beskrivelsen av en typisk representant for målgruppa. Det er en fiktiv kunde som vi gir et utseende, et arbeids- og fritidsliv og interesser. Vi kan beskrive behov og adferdsmønstre og lage historier om behovssituasjoner og kjøpssituasjoner. Slik gjør vi oss kjent med kommunikasjonsmålgruppa.
Tips:
Tegn, søk på nett eller bruk kunstig intelligens for å skape eller finne visualiseringer av personaen dere utformer.
Ha klart for dere kommunikasjonsmålet og kommunikasjonsmålgruppa med tilhørende persona, og bruk kommunikasjonsmodeller og kreative framgangsmåter som hjelp til å utforme budskapet. Tips: Les artikkelen "Utform budskap".
Bruk spørsmålene nedenfor til å finpusse og justere på budskapet:
Hvordan skal kommunikasjonsmålgruppa bli påvirket?
Hvilke virkemidler kan dere bruke?
Hvilke kommunikasjonstiltak og -kanaler er relevante?
Når dere er ferdig med idé- og diskusjonsfasen, oppsummer med konkrete svar på spørsmålene over.
Husk å føre kilder som dere bruker i idémyldringen.
Velg to kommunikasjonstiltak og -kanaler. Beskriv form og innhold på kommunikasjonstiltakene – som skal gjøre at dere lykkes med å formidle budskapet.
Bruk skisser og bilder for å gjøre tiltakene lettere forståelig for andre.
Husk å føre kilder som dere bruker i argumentasjonen.
Presenter kommunikasjonsmålgruppe, budskap og kommunikasjonstiltak med virkemidler og argumentasjon for klassen. Les artikkelen "Tre tips til presentasjon".
Husk å vise til kildene dere har brukt i idémyldring og argumentasjon.
Guoskevaš sisdoallu
En gjennomgang av de fire fasene i utviklingen av en kommunikasjonsstrategi.