Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Kampanjeplanlegging og kanalbattle

I denne oppgaven skal dere vurdere hvordan Carlings planlegger, gjennomfører og evaluerer en salgskampanje for jeans. Dere skal også konkurrere i en kanalbattle.
Framsida av en Carlings-butikk med klær på klesstativ og rød Carlings-logo i front. På vinduet står det SALE med gule bokstaver, og det er mange gule plakater inne i butikken som viser hvor mange prosent prisene er satt ned. Foto.

Oppgave 1. Kampanjeplanlegging

  1. Se filmen og skriv ned alle engelske ord og utrykk som blir benyttet. Lag ei liste og forsøk å oversette ordene til norsk. Lag også ordforklaringer/definisjoner til ordene/uttrykkene.

  1. Filmen tar utgangspunkt i en salgskampanje der alle jeans selges til 20 % redusert pris. Formuler konkrete forslag til kommunikasjonsmål for denne kampanjen.

  2. Vurder og diskuter Carlings sine valg av kommunikasjonsmålgrupper.

  3. Vurder og diskuter Carlings sine valg av kommunikasjonstiltak- og kanaler.

  4. Drøft fordeler og ulemper med de ulike kommunikasjonskanalene. Vurder og diskuter Carlings sin tone of voice. Hvilke tilpasninger gjør Carlings mot de ulike kanalene og til de ulike kommunikasjonsmålgruppene? Er det flere tilpasninger du mener de burde ha gjort?

  5. Vurder og diskuter evalueringen og effektmålingen av kampanjen som Carlings gjør. Drøft viktigheten av å evaluere og måle effekten av en slik kampanje.

Oppgave 2. Kanalbattle

Om kanalbattle

I en kanalbattle ønsker vi å påvirke virksomheters fordeling av markedsføringsbudsjettet på ulike kanaler.

Kanalbattle er et arrangement der ulike kommunikasjonskanaler konkurrerer om å presentere den beste markedsføringsløsningen. I en kanalbattle konkurrerer vi om å få fram kommunikasjonskanalenes muligheter og styrker på best mulig måte, vise kreativitet, nå ut med ønsket budskap og oppnå ønsket effekt.

Hensikten med en kanalbattle er blant annet å påvirke hvordan en eller flere virksomheter skal fordele markedsføringsbudsjettene sine, og hvilke kanaler de skal velge å satse på.

Se et glimt fra Kanalbattle 2021 arrangert av Markedsføringsforeningen i Oslo.

Instruks

  • I denne oppgaven skal dere benytte Carlings som utgangspunkt og tenke at dere en del av markedsavdelingen.

  • Jobb sammen i par eller i grupper på tre.

  • Tenk dere at dere er kanalansvarlige for den kommunikasjonskanalen dere velger, eller som læreren tildeler gruppa deres. Aktuelle kommunikasjonskanaler kan være Snapchat, Tik Tok, Instagram, Facebook og YouTube.

  • Besøk gjerne en eller flere Carlings-butikker og ta bilder og video. Bildene og videoklippene kan dere bruke til å lage innhold til den aktuelle kommunikasjonskanalen.

  • Planlegg og lag innhold for tildelt kommunikasjonskanal. Dette skal vises fram for klassen i en kanalbattle.

Situasjonsbeskrivelse

Interiør fra en klesbutikk. Noen klesplagg ligger i stabler på to bord, mens andre henger på klesstativ på veggene rundt. Foto.

Dere jobber i markedsavdelingen for Carlings sammen med blant andre Liv, som er markedssjef. Carlings ønsker nå å gjøre det enda bedre for de som elsker denim. Dere skal introdusere en ny rabattordning som lar kundene spare penger og miljøet. For å kunne få 20 % rabatt på kjøp av nye jeans trenger kundene kun å levere inn sine gamle jeans fra merker som Carlings har i sortimentet sitt, som Levi’s, Diesel, Lee og Wrangler. I kampanjen skal dere også få fram det store utvalget Carlings har av jeans til dame og herre – alt fra klassiske straight leg jeans til trendy loose fit og skinny jeans – i ulike fasonger, vasker og størrelser.

To kurver. Den ene har et grønt symbol for resirkulering på seg og er fylt med klær. Den andre har ingen symboler på seg og virker tom. En hånd er i ferd med å slippe et klesplagg oppi den tomme kurven. Illustrasjon.

Bærekraftsperspektivet er også viktig å få fram. Ved å delta i rabattordningen vil kunden bidra til å redusere tekstilavfall og CO2-utslipp. De brukte jeansene vil enten bli solgt videre i et "brukt-hjørne" i Carlings-butikkene, eller bli resirkulert til nye produkter. Sørg for å formidle at kundene på denne måten kan gi sine gamle jeans et nytt liv, samtidig som de sparer penger.

Oppdrag

Dere skal, på bakgrunn av tildelt/valgt kommunikasjonskanal, konkurrere i en kanalbattle. Kanalbattelen skal gjennomføres knyttet til lansering av en ny rabattordning når kunder leverer inn brukte jeans på Carlings.

Ei jente ser på mobilen sin. En projektor som viser bilder av logoene til ulike sosiale medier er rettet mot henne. Foto.
  1. Sett dere sammen i gruppene. Planlegg og lag konkret innhold tiltenkt den aktuelle kommunikasjonskanalen for Carlings.

  2. Gruppene skal i en presentasjon for klassen argumentere for hvorfor deres kommunikajonskanal fungerer best. Konkurrer om å legge fram det beste forslaget for klassen.

  3. Kår en vinner.

Tips til lærer

Ta en vurdering på hvordan vinnergruppa skal kåres. Å vurdere og premiere beste gruppe kan eksempelvis gjøres av deg som lærer, klassen i fellesskap eller en jury med representanter fra næringslivet. Kanskje det til og med er mulig å få representanter fra Carlings i juryen?

CC BY-SADán lea/leat čállán Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 07/18/2024

Oahppanresurssat

Kommunikasjonsstrategi