Njuike sisdollui
Bargobihttá

Vurder og formuler kommunikasjonsmål

I denne oppgaven skal dere jobbe med å vurdere og formulere kommunikasjonsmål. Begynn med å se reklamefilmen fra McDonald's (2 min) kalt Stjel våre ansatte!
Video: McDonald's Norge / CC BY-SA 4.0

Oppgave 1. Stjel våre ansatte

  1. Beskriv kort virksomheten McDonald's.

  2. Vurder reklamefilmen:

    • Hva er kommunikasjonsmålet til reklamen, mener dere? Formuler et konkret kommunikasjonsmål.

    • Hvem er kommunikasjonsmålgruppa?

    • Hva er budskapet?

    • Hvilke virkemidler blir brukt?

  3. Beskriv reklamefilmen og vurder den: Hvor godt fungerer reklamen for kommunikasjonsmålet? Hvorfor?

Oppgave 2. Diskuter i grupper

Velg en eller flere av diskusjonsoppgavene nedenfor. Bruk fagbegreper aktivt i diskusjonene. Ha gjerne en oppsummering i klassen til slutt.

  1. En sjokoladefabrikk har innovasjon som en av sine verdier, og lanserer jevnlig nye produkter.

    • Hvilke føringer gir dette for kommunikasjonsstrategiene til sjokoladefabrikken?

    • Diskuter og formuler mulige kommunikasjonsmål for sjokoladefabrikken.

  2. Hurtigmatkjeder er kjent for lave lønninger og stressende arbeidsforhold.

    • Diskuter hvordan kommunikasjonstiltak kan vinkle et negativt omdømme til å bli positivt.

    • Hvordan synes dere McDonald's lykkes med dette i reklamefilmen sin?

  3. Velg en film dere har sett der hovedrollekarakterene er leketøysfigurer. Se traileren.

    • Diskuter hvilket kommunikasjonsmål som kan ligge bak en så stor satsning som en spillefilm.

Oppgave 3. Reflekter over reklamen

Bildet under viser en reklame fra Gildes kampanje i 1977 da de hadde "Bondens eget merke" som slagord.

  1. Formuler et kommunikasjonsmål for Gildes reklame fra 1977.

  2. Søk opp nyere reklamer fra Gilde på nett. I dag er visjonen til Gilde å være i sentrum av måltidet. Verdiene er driftig, nyskapende, pålitelig og omtenksom. Formuler kommunikasjonmål med utgangspunkt i dagens visjon og verdier.

  3. Hvordan har kommunikasjonsmålene til Gilde endret seg siden 1970-tallet?

Oppgave 4. Formuler kommunikasjonsmål

Oppgaven kan løses alene eller i gruppe.

  1. Sett deg inn i en selvvalgt virksomhet. Bruk nettsøk, utforsk virksomheten sine nettsider, sjekk nyheter, spør andre om hva de vet, og hvordan de vil beskrive virksomheten.

Tips til virksomheter du kan velge
  • IKEA

  • Lerum

  • Varner

  • Rema1000

  • Salma

  • Apple

  • Cutters

  • Vippa

  1. Bruk noe tid på å beskrive virksomheten:

    • Hvilke produkter?

    • Hva er historien?

    • Hva er forretningsidé, visjoner og verdier?

    • Hva kjennetegner markedsstrategien – slik du oppfatter den gjennom søk på nett?

    • Hva mener du er hovedinntrykket forbrukere har av virksomheten?

    Husk å føre på kildene du bruker.

  2. Formuler fire konkrete kommunikasjonsmål for å påvirke

    • kjennskap

    • kunnskap

    • holdninger og følelser

    • atferd

  3. Velg et av kommunikasjonsmålene og foreslå kommunikasjonsmålgruppe, budskap, kommunikasjonstiltak og -kanal.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Formuler kommunikasjonsmål

Formuler kommunikasjonsmål. Skal dere øke kjennskap til og kunnskap om et produkt, eller endre holdninger og følelser for å få kunder til å handle?