Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Vurder og formuler kommunikasjonsmål

I denne oppgaven skal dere jobbe med å vurdere og formulere kommunikasjonsmål.

Oppgave 1. Se reklamefilmen Stjel våre ansatte

  1. Beskriv kort virksomheten McDonald's.

  2. Se reklamefilmen flere ganger.

    • Hva er kommunikasjonsmålet til reklamen, tenker dere? Formuler et konkret kommunikasjonsmål.

    • Hvem er kommunikasjonsmålgruppa?

    • Hva er budskapet?

    • Hvilke virkemidler blir brukt?

  3. Beskriv reklamefilmen og vurder den: Hvor godt fungerer reklamen for kommunikasjonsmålet? Hvorfor?

Oppgave 2. Diskuter i grupper

Sju ungdommer sitter ved et rundt bord. På bordet ligger det mange lesebøker og skrivebøker. En voksen person står også ved bordet. Foto

Velg en eller flere av diskusjonsoppgavene nedenfor. Bruk fagbegreper aktivt i diskusjonene. Ha gjerne en oppsummering i klassen til slutt.

  • En sjokoladefabrikk har innovasjon som en av sine verdier, og lanserer jevnlig nye produkter.

    • Hvilke føringer gir dette for kommunikasjonsstrategiene til sjokoladefabrikken?

    • Diskuter og formuler mulige kommunikasjonsmål for sjokoladefabrikken.

  • Hurtigmatkjeder er kjent for lave lønninger og stressende arbeidsforhold.

    • Diskuter hvordan kommunikasjonstiltak kan vinkle et negativt omdømme til å bli positivt.

    • Hvordan synes dere McDonald's lykkes med dette i reklamefilmen sin?

  • Velg en film dere har sett der hovedrollekarakterene er leketøysfigurer. Se traileren.

    • Diskuter hvilket kommunikasjonsmål som kan ligge bak en så stor satsning som en spillefilm.

Oppgave 3. Reflekter over reklamen

Reklame for Gilde fra 1977. En kvinne har på seg et forkle og smiler mot kamera. Hun holder en stekepanne fylt med pølser. Foran henne på bordet er det tilberedt flere fat med kjøttprodukter. Et lite barn står tett inntil kvinnen, holder i henne og smiler mot kamera. Enda et barn kommer til syne i døra i bakgrunnen. I bakgrunnen sitter også tre voksne og et barn ved et spisebord. De kikker også mot kamera. Foto.
  1. Se på reklameannonsen. I 1977 var "Bondens eget merke" slagordet til Gilde. Formuler et kommunikasjonsmål for reklamen.

  2. Søk opp nyere reklamer fra Gilde på nett. I dag er visjonen til Gilde å være i sentrum av måltidet. Verdiene er driftig, nyskapende, pålitelig og omtenksom. Formuler kommunikasjonmål med utgangspunkt i dagens visjon og verdier.

  3. Hvordan har kommunikasjonsmålene til Gilde endret seg siden 1970-tallet?

Oppgave 4. Formuler kommunikasjonsmål

Flere personer passerer utenfor en stor, blå bygning. Det står IKEA med store, gule bokstaver på bygget. Foto.

Oppgaven kan løses alene eller i gruppe.

  1. Sett deg inn i en selvvalgt virksomhet. Bruk nettsøk, utforsk virksomheten sine nettsider, sjekk nyheter, spør andre om hva de vet, og hvordan de vil beskrive virksomheten.

Tips til virksomheter du kan velge

  • IKEA

  • Lerum

  • Varner

  • Rema1000

  • Salma

  • Apple

  • Cutters

  • Vippa

  1. Bruk noe tid på å beskrive virksomheten:

    1. Hvilke produkter?

    2. Hva er historien?

    3. Hva er forretningsidé, visjoner og verdier?

    4. Hva kjennetegner markedsstrategien – slik du oppfatter den gjennom søk på nett?

    5. Hva mener du er hovedinntrykket forbrukere har av virksomheten?

    Husk å føre på kildene du bruker.

  2. Formuler fire konkrete kommunikasjonsmål for å påvirke

    • kjennskap

    • kunnskap

    • holdninger og følelser

    • atferd

  3. Velg et av kommunikasjonsmålene og foreslå kommunikasjonsmålgruppe, budskap, kommunikasjonstiltak og -kanal.

Guoskevaš sisdoallu

Formuler kommunikasjonsmål. Skal dere øke kjennskap til og kunnskap om et produkt, eller endre holdninger og følelser for å få kunder til å handle?

CC BY-SADán lea/leat čállán Albertine Aaberge.
Maŋemusat ođastuvvon 07/18/2024

Oahppanresurssat

Kommunikasjonsstrategi