Vurder og formuler kommunikasjonsmål
Beskriv kort virksomheten McDonald's.
Vurder reklamefilmen:
Hva er kommunikasjonsmålet til reklamen, mener dere? Formuler et konkret kommunikasjonsmål.
Hvem er kommunikasjonsmålgruppa?
Hva er budskapet?
Hvilke virkemidler blir brukt?
Beskriv reklamefilmen og vurder den: Hvor godt fungerer reklamen for kommunikasjonsmålet? Hvorfor?
Velg en eller flere av diskusjonsoppgavene nedenfor. Bruk fagbegreper aktivt i diskusjonene. Ha gjerne en oppsummering i klassen til slutt.
En sjokoladefabrikk har innovasjon som en av sine verdier, og lanserer jevnlig nye produkter.
Hvilke føringer gir dette for kommunikasjonsstrategiene til sjokoladefabrikken?
Diskuter og formuler mulige kommunikasjonsmål for sjokoladefabrikken.
Hurtigmatkjeder er kjent for lave lønninger og stressende arbeidsforhold.
Diskuter hvordan kommunikasjonstiltak kan vinkle et negativt omdømme til å bli positivt.
Hvordan synes dere McDonald's lykkes med dette i reklamefilmen sin?
Velg en film dere har sett der hovedrollekarakterene er leketøysfigurer. Se traileren.
Diskuter hvilket kommunikasjonsmål som kan ligge bak en så stor satsning som en spillefilm.
Bildet under viser en reklame fra Gildes kampanje i 1977 da de hadde "Bondens eget merke" som slagord.
Formuler et kommunikasjonsmål for Gildes reklame fra 1977.
Søk opp nyere reklamer fra Gilde på nett. I dag er visjonen til Gilde å være i sentrum av måltidet. Verdiene er driftig, nyskapende, pålitelig og omtenksom. Formuler kommunikasjonmål med utgangspunkt i dagens visjon og verdier.
Hvordan har kommunikasjonsmålene til Gilde endret seg siden 1970-tallet?
Oppgaven kan løses alene eller i gruppe.
Sett deg inn i en selvvalgt virksomhet. Bruk nettsøk, utforsk virksomheten sine nettsider, sjekk nyheter, spør andre om hva de vet, og hvordan de vil beskrive virksomheten.
Bruk noe tid på å beskrive virksomheten:
Hvilke produkter?
Hva er historien?
Hva er forretningsidé, visjoner og verdier?
Hva kjennetegner markedsstrategien – slik du oppfatter den gjennom søk på nett?
Hva mener du er hovedinntrykket forbrukere har av virksomheten?
Husk å føre på kildene du bruker.
Formuler fire konkrete kommunikasjonsmål for å påvirke
kjennskap
kunnskap
holdninger og følelser
atferd
Velg et av kommunikasjonsmålene og foreslå kommunikasjonsmålgruppe, budskap, kommunikasjonstiltak og -kanal.
Guoskevaš sisdoallu
Formuler kommunikasjonsmål. Skal dere øke kjennskap til og kunnskap om et produkt, eller endre holdninger og følelser for å få kunder til å handle?