Njuike sisdollui

Fágaávnnas

Velg kommunikasjonstiltak og -kanaler

Hvordan kan en saftprodusent markedsføre saft til unge mennesker mellom 18 og 25 år på en effektiv måte? Hensiktsmessige valg av kommunikasjonstiltak og -kanaler styrker effekten av et budskap.

Hva er et kommunikasjonstiltak?

Kommunikasjonstiltak er konkrete tiltak for å nå kommunikasjonsmål. Reklame, innlegg i sosiale medier og sponsing er eksempler på kommunikasjonstiltak.

Ved valg av kommunikasjonstiltak er det viktig å tenke nytte i forhold til kostnader. Vil innsatsen vi legger ned i kroner i markedskommunikasjonen gi nok effekt til at vi kan forsvare pengebruken?

Eksempler på kommunikasjonstiltak

  • reklame

  • direkte markedsføring

  • salgskampanje

  • innholdsmarkedsføring

  • sponsing

  • produktplassering

  • samarbeid med influensere

  • eventer

  • smaksprøver

  • utendørsplakater

  • redaksjonell omtale

  • salgskampanje

Tenk over

ZERoh! kan eksemplevis ha et kommunikasjonsmål om å øke kjennskapen fra 65 % til 75 %.

  • Hvilke typer kommunikasjonstiltak kan være hensiktsmessig å benytte for å nå et slikt kommunikasjonsmål?

Reklame og reklamekampanje

Reklame, som tv-reklame, radioreklame, annonsering på nett eller i aviser, er et av de vanligste kommunikasjonstiltakene i markedskommunikasjon. I reklamer presenterer vi produktets egenskaper og appellerer gjerne til følelsene hos mottaker.

Tenk over

I filmen innledningsvis fikk du se noen glimt fra flere reklamefilmer for ZERoh!. Hvordan vil du vurdere reklamfilmene?

Produktplassering

Produktplassering er et kommunikasjonstiltak hvor et produkt er satt naturlig inn i for eksempel en tv-serie, en film, eller et dataspill. Målet er at forbrukere skal bli påvirket ubevisst. For å beskytte forbrukeren er det imidlertid et lovkrav at produktplassering skal merkes.

Et eksempel på produktplassering for ZERoh! kunne for eksempel vært at deltakere i en reality-serie hadde drukket ZERoh!.

Tenk over

  • Hvilke produkter har du sett plassert i underholdning?

  • Hva tenker du om produktplassering som kommunikasjonstiltak?

Samarbeid med influenser

En influenser er en person som publiserer og ytrer seg offentlig i sosiale medier for å påvirke følgerne sine. En tømrer som legger ut et situasjonsbilde på Instagram fra arbeidsdagen sin med en tag til et verktøymerke, er en influenser på linje med en kjendis som bruker og presenterer et produkt i film på YouTube. En influenser kan få betalt eller bli sponset med utstyr mot å jevnlig legge ut bilder med produktet eller tagge innlegget.

ZERoh! samarbeider med influensere som et av kommuniksjonstiltakene sine. For å være sikker på at bildene passer inn i den helhetlige kommunikasjonsstrategien for ZERoh!, må influenserne få bildene godkjent før de kan publisere dem på de sosiale mediekanalene sine.

Seks unge voksne sitter i en sofa og ser på mobiltelefonene sine. I bakgrunnen er det logoer fra ulike sosiale medier. På hvert ikon er det en liten rød sirkel med et tall inni. Foto.

Valg av kommunikasjonskanal

Hva er viktig å tenke på når vi skal velge kommunikasjonskanaler for et kommunikasjonstiltak?

Medievaner

Når vi skal velge kommunikasjonskanal, må vi se på kommunikasjonsmålgruppens medievaner. Vi må undersøke når kommunikasjonsmålgruppa bruker hvilke kommunikasjonskanaler, og til hvilket formål.

Vi setter oss inn i medievanene til en kommunikasjonsmålgruppe ved bruk av statistikker. Mediebarometeret fra statistisk sentralbyrå (SSB) eller offentliggjorte undersøkelser fra medieanalysebyråer som Kantar kan gi god oversikt over medievanene til ulike kommunikasjonsmålgrupper. Vi kan også overvåke egne sosiale mediekanaler, eller lage eller bestille egne undersøkelser mot kommunikasjonsmålgruppa.

Tilgang til kommunikasjonskanaler

Det finnes mange ulike kommunikasjonskanaler. Noen eies av virksomheten selv. Andre er betalingskanaler. Det finnes også gratiskanaler, som omtale i aviser og tidsskrifter. Vi kan skille mellom kjøpte, eide og fortjente kanaler.

Et venndiagram der sirklene inneholder totalt 18 eksempler på ulike digitale flater for kommunikasjon. De tre sirklene er kalt EIDE FLATER, FORTJENTE FLATER og KJØPTE FLATER. EIDE FLATER inneholder blant annet nettsider, e-post og SMS. FORTJENTE FLATER inneholder  blant annet nettavis, vareprat og omdømme. KJØPTE FLATER inneholder blant annet bannere, annonser og reklame på YouTube. I midten av diagrammet der alle de tre sirklene overlapper hverandre, står det YouTube, Facebook og Google-søk. Illustrasjon.

Kjøpte kanaler

Ved kjøpte kanaler, som for eksempel tv-reklame, radioreklame, annonsering på nett eller i aviser, betaler virksomheten for at budskapet skal vises til kommunikasjonsmålgruppen.

Tenk over

Hva kan være fordeler og ulemper med kjøpte kanaler?

Eide kanaler

Noen kommunikasjonskanaler eier virksomheten selv. Slike eide kanaler kan for eksempel være virksomhetens egne nettsider og profiler på sosiale medier. I eide kanaler kan en virksomhet fritt dele innhold som de mener er relevant for målgruppa.

Tenk over

Hva kan være fordeler og ulemper med eide kanaler?

Fortjente kanaler

Det andre skriver om virksomheten, for eksempel en avisartikkel i forbindelse med at virksomheten har lansert en ny produktkategori, er fortjente kanaler. En forbruker som selv velger å poste bilder av produktet, dele virksomhetens innlegg og videreformidler virksomhetens budskap, er et annet eksempel på fortjent oppmerksomhet.

Budskap formidlet i fortjente kanaler har høy troverdighet og er gratis. Utfordringen er at det ikke er mulig å planlegge. Virksomheten kan heller ikke kontrollere budskapet, og effekten i etterkant er vanskelig å måle.

Egenskapene til kommunikasjonskanaler

Når vi skal velge kommunikasjonskanal, må vi vurdere kanalens evne til å overføre budskapet vårt til målgruppa. Vi ønsker å velge den eller de kommunikasjonskanalen(e) som kan formidle budskapet på en god og effektiv måte til kommunikasjonsmålgruppen(e).

Egenskapene til kommunikasjonskanaler deler vi inn i:

  • presentasjonsegenskaper

  • distribusjonsegenskaper

  • reaksjonsegenskaper

Presentasjonsegenskaper vil si kommunikasjonskanalens evne til å presentere budskapet. Positive presentasjonsegenskaper for kommunikasjonskanaler kan for eksempel være mulighet for levende bilder, lyd og god teknisk kvalitet. Negative presentasjonsegenskaper kan være begrenset mulighet for bruk av estetiske virkemidler og tilpasning.

Med distribusjonsegenskaper mener vi kommunikasjonskanalens evne til å nå kommunikasjonsmålgruppa. Det er viktig å kjenne til kommunikasjonskanalens dekningsdata, altså antallet som mottar budskapet. Det er også viktig å kjenne til kanalens strukturdata, det vil si hvem som mottar budskapet. Når det gjelder distribusjonsegenskaper, er det altså en fordel å kunne målrette budskap til spesifikke kommunikasjonsmålgrupper. På den andre siden er det en ulempe dersom det er vanskelig å ha kontroll på hvem som er mottakere.

Reaksjonsegenskaper er kommunikasjonskanalens evne til å framkalle reaksjoner. Hvilke reaksjoner er det vi vil oppnå med markedskommunikasjonen? Det er positivt når en kommunikasjonskanal bidrar til at vi som sender av et budskap har oppmerksomheten til mottakere, som for eksempel ved kinoreklame. Videre er det positivt dersom det er mulig å reagere direkte på budskapet. Det er negativt dersom eksponering i kommunikasjonskanaler ikke gir oppmerksomhet, om det gir negativ oppmerksomhet og/eller at endret atferd er vanskelig å få til.

Reflekter

  • Hvordan vil du vurdere egenskapene til ZERoh! sine valgte kommunikasjonskanaler?

  • Lytt til reklameklippet nedenfor og reflekter over egenskapene radio har som kommunikasjonskanal for Colorline Superspeed.

Reklame: Colorline Superspeed

0:00
-0:00

Å velge kommunikasjonskanal ut i fra ønskede egenskaper

  • Presentasjonsegenskaper
    Hvilken presentasjon trenger budskapet mitt? Hvilke farger, formater, tidspunkter og hvilken plassering egner seg? Trengs det smak, dialog, demonstrasjon? Er støy et problem?

  • Distribusjonsegenskaper
    Hvem skal vi nå med budskapet? Hvor mange vil motta budskapet på hvilke tidspunkt? Hvor stor dekning trengs? Hvor ofte skal budskapet gjentas? Har vi frister å forholde oss til?

  • Reaksjonsegenskaper
    Hvilke reaksjoner vil vi framkalle med budskapet? Hva er mottakersituasjonen, hvilke medievaner har mottakeren, og når er det mest sannsynlig at mottakeren vil reagere på budskapet vårt, slik vi ønsker det?

Kilde

Olsen, L. E. og Peretz, A. (2017). Markedskommunikasjon. Fagbokforlaget.

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SADán lea/leat čállán Albertine Aaberge ja Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 07/21/2024

Oahppanresurssat

Kommunikasjonsstrategi