Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Autoritet og makt i sosiale system

Kva gir nokre menneske makt og autoritet, og kven har eigentleg makt i sosiale system? Diskuter og reflekter over ulike kjelder til autoritet og legitim makt, og utforsk kven som har kva slags makt på skulen der du går.
Martin Luther King held tale foran ei stor folkemengd i Washington. Foto.
Opne bilete i eit nytt vindauge

Oppgåve 1: Autoritet

  1. Kva kjenneteiknar autoritet og legitim makt?
  2. Kva kan gjere at to personar i same posisjon har veldig ulik autoritet? Grunngi svaret.
  3. Finn døme på menneske i dagens samfunn som har følgjande former for autoritet:

    • tradisjonell autoritet
    • karismatisk autoritet
    • rasjonell-legal autoritet
  4. I moderne samfunn er rasjonell-legal autoritet dominerande. Diskuter fordelar og ulemper med rasjonell-legal autoritet i forhold til andre typar autoritet.

Oppgåve 2: Makt på skulen.

Skulen er eit sosialt system. Utforsk kven som har kva slags makt på skulen. Du kan eventuelt velje eit anna sosialt system og tilpasse spørsmåla til det.

  1. Ta utgangspunkt i skulen der du går. Set opp ei liste over kven som har makt over elevane og skulen.
  2. Vel ut ein person i ei rolle på skulen. Det kan vere ein elev på eit bestemt klassetrinn, ein lærar, ein reinhaldsarbeidar eller ein person i leiinga. Du skal kartleggje kva slags makt denne personen har, og du kan gjerne gjennomføre eit intervju med ein person i den posisjonen du har valt, for å skaffe deg bakgrunnsinformasjon.

    1. Kva slags makt gir den formelle posisjonen han eller ho? Gi konkrete døme.
    2. Kva former for makt kan han eller ho bruke innanfor organisasjonen for å skaffe seg auka makt og innverknad?
    3. Korleis kan han eller ho skaffe seg autoritet i rolla si i organisasjonen? Gi konkrete døme.
    4. På kva måte har den sosiale strukturen som skulen er ein del av, makt og innverknad over han eller henne?
    5. Korleis kan han eller ho påverke skulen som ein sosial struktur?
  3. Finn ei konkret sak som den personen du har valt, ønskjer å få gjennomslag for på skulen. Reflekter over korleis han eller ho kan gå fram for å få gjennomslag for saka si.

Relatert innhald

Når nokon har autoritet og legitim makt, treng dei ikkje bruke tvang eller manipulering for å få andre til å gjere som dei vil.

Kva former for makt finst det på mikro-, meso- og makronivået i samfunnet, og korleis kan denne makta påverke einskildindivid og sosiale strukturar?

CC BY-SASkrive av Karl Henrik Aanesen.
Sist fagleg oppdatert 15.02.2021

Læringsressursar

Makt og former for maktutøving