Døme på eksamensoppgåver for studieførebuande utdanningsprogram
Eksamensoppgåva består gjerne av eit breitt tema som dekker mange av kompetansemåla i naturfag. Saman med oppgåva kan du få gitt opp ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgåver som du kan bli eksaminert i.
Du bruker førebuingstida til å setje deg inn i det temaet du har fått, og forsøka du har fått gitt opp.
Vel eit aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøftar, eller ta utgangspunkt i ein av casane i artikkelen Livsstilsvanar hos norske ungdommar.
Presenter det du finn ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligg det eit rekneark som inneheld resultat frå ei stor undersøking om livsstilen til ungdom.
Vel deg eit eller nokre få område som du undersøker nærare. Lag grafiske framstillingar, og presenter det du finn ut.
Aktuelle stikkord
- Kva blir meint med næringsstoff?
- Vel eit eller fleire næringsstoff. Forklar korleis dei er bygde opp, kva som skjer med dei i kroppen, og kva som kan vere gode kjelder til desse næringsstoffa.
Gjer kort greie for funksjonen til det næringsstoffet / dei næringsstoffa du har valt.
Forklar og vis korleis du kan påvise desse næringsstoffa.
- Kva meiner vi med eit variert kosthald?
Kva er samanhengen mellom kosthald og helse?
Kva er samanhengen mellom kosthald og miljøgifter?
Kommenter påstanden "Det er ikkje berekraftig å ete kjøtt", eller finn ein annan påstand om kosthald og vurder kor påliteleg han er.
- Kvifor er spørsmålet du har valt, aktuelt?
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å kaste lys over nokre av problemstillingane dine? Sjå til dømes artikkelen KMI-programmering i Python.
Lag ei problemstilling eller oppgåve om bruk av bioteknologi, og drøft etiske spørsmål knytte til bioteknologi. På oppgåvesida Vurder argument om etiske problemstillingar i bioteknologi finn du døme på problemstillingar du kan ta utgangspunkt i.
Aktuelle stikkord
Kva er DNA?
- Kva er samanhengen mellom gen, kromosom, DNA og eigenskapar?
- Korleis kan eigenskapar gå i arv frå generasjon til generasjon?
- Arv og miljø
Kva er bioteknologi?
Døme på bruk av bioteknologi.
- Vel eit døme på bruk av bioteknologi som du presenterer i meir detalj:
- Kva er prinsippa bak teknologien?
- Kva blir han brukt til i dag?
Kva mogelegheiter kan han gi i framtida?
- Kva etiske spørsmål reiser bruk av denne teknologien?
- Drøft aktuelle fordelar og ulemper.
Gi din eigen konklusjon der du veg fordelar opp mot ulemper.
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å kaste lys over nokre av problemstillingane dine? Sjå til dømes sida Krysning og arv – programmering i Python.
Lag ei problemstilling eller oppgåve om stråling, eller ta utgangspunkt i casen under.
Case: Nabo som er skeptisk til stråling
Tenk deg at du har ein nabo som har store helseplager. Vedkommande meiner dette kjem av stråling frå trådlause nettverk, og hen vil at alle naboane skal skru av dei trådlause netta sine og gå over til kabla internett. Foreslå moglege løysingar på denne situasjonen.
Aktuelle stikkord
- Beskriv nokre sentrale bølgefenomen.
- Forklar hovudprinsippa for trådlaus kommunikasjon.
Gi døme på kva slik teknologi blir brukt til.
- Ta utgangspunkt i påstandar om stråling og diskuter desse med bakgrunn i fagkunnskap, gjerne kopla til nokre av forsøka i lista under.
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å kaste lys over nokre av problemstillingane dine? Sjå til dømes sida Bryting og overlagring – programmering.
Lag ei problemstilling eller oppgåve som tek for seg sentrale miljøproblem i Noreg og verda i dag.
Aktuelle stikkord
Kva går problemet ut på?
Kvifor og korleis har det blitt eit problem?
Kva kan vi gjere for å løyse problemet?
Kva rolle har teknologi når det gjeld å løyse slike problem? Kan teknologi òg vere med på å skape problem?
Bruk av programmering. Kan du bruke programmering for å kaste lys over nokre av problemstillingane dine? Sjå til dømes Python-simulator for klimatiltak.
I løpet av skuleåret har du jobba med ei sjølvvald problemstilling. Presenter det du har funne ut, og argumenter for den metoden du valde å bruke.
Aktuelle stikkord
- Kvifor valde du denne problemstillinga?
- Kva hypotesar har du jobba med?
- Korleis undersøkte du om hypotesane stemde?
- Kva fann du ut?
- Korleis heng det du har funne ut, saman med andre emne i naturfag og andre fag?
Korleis er det du har funne ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Bruk av programmering. Har du brukt programmering for å kaste lys over nokre av problemstillingane dine?