Korleis bestemme den deriverte i eit punkt numerisk
Til no har vi sett på korleis vi kan finne den deriverte eksakt, anten algebraisk som grenseverdien til eit uttrykk eller grafisk som stigingstalet til ein tangent. I dette avsnittet skal vi finne den deriverte i eit punkt numerisk, men for å gjere det må vi vite kva det vil seie å løyse noko numerisk.
Du har kanskje lagt merke til at det til dømes i GeoGebra er to alternativ for å løyse ei likning, markert med eller
Det å finne eit tal numerisk skil seg frå andre måtar å rekne på ved at det er ei form for såkalla prøve-og-feile-metode. Det vil seie at ein startar med eit forslag til løysing, og ved hjelp av ulike mønster nærmar ein seg den eigentlege løysinga. Når GeoGebra har funne ei løysing, sluttar programmet å leite, sjølv om det kan finnast fleire løysingar. Dette er ein viktig grunn til alltid å velje eksakt løysing av likningar, for så å runde av svara etterpå.
Vi kan sjå eit døme under der vi prøver å løyse eit likningssett:
I 1T brukte vi numeriske metodar både for hand og ved hjelp av programmering. Vi fann mellom anna nullpunkt gjennom halveringsmetoden og tilnærma verdiar for den deriverte med programmering. Du finn lenkjer til dei to sidene lengst ned på denne sida. Å leite etter løysingar slik vi har gjort tidlegare, er tidkrevjande dersom ein skal gjere det for hand, så dette er ei oppgåve for datamaskiner.
Vi skal her vise ein annan måte vi kan bruke når vi skal finne ei tilnærming til den deriverte gjennom programmering. Vi skal ta utgangspunkt i formelen for stigingstalet til ei rett linje for å finne stigingstalet til tangenten. Vi minner om den generelle formelen for stigingstal:
Vi tek for oss funksjonen
Vi plasserer punkt med lik avstand til punktet
Vi må bestemme oss for kor nært vi skal kome før vi seier oss fornøgde. Vi kan til dømes bestemme at vi skal slutte å gå nærare dersom skilnaden mellom to etterfølgjande tilnærmingar er mindre enn 0,000 1.
Vi vel å starte med at avstanden mellom punkta er 1, og så halverer vi avstanden heilt til vi har nådd målet. Biletet viser startpunktet for programmet med tangenten og dei to sekantane teikna inn med stigingstala sine:
La oss rydde i opplysningane over i ein algoritme:
Først definerer vi funksjonen.
Vi definerer
-verdien til punktet der vi skal finne den deriverte.x Vi set startverdien for avstand frå
ogB tilC .A Vi set nøyaktigheita for tilnærminga til
.h Vi set startverdien for den deriverte til
tangent
.Vi set startverdien til forskjellen mellom to etterfølgjande tilnærmingar til
.h + 1 Vi startar ei lykkje som skal gå så lenge skilnaden mellom to etterfølgjande tilnærmingar er større enn
.h Vi reknar ut stigingstala til dei to sekantane.
Vi reknar ut gjennomsnittet av stigingstalet til dei to sekantane.
Vi reknar ut skilnaden mellom dei to sekantane.
Vi legg den siste tilnærminga inn i variabelen
tangent
.Vi halverer avstanden og startar lykkja på nytt.
Vi må skrive ut tilnærminga når vi har kome langt nok.
Då kan vi få eit program som ser slik ut:
Relatert innhald
Her bruker vi halveringsmetoden til å finne ein tilnærma verdi for eitt av nullpunkta til ein funksjon.
Her skal du lage eit program som kan rekne ut tilnærma verdiar for den deriverte – som er det same som tilnærma verdiar for momentan vekstfart.