Digitale kundereiser
Begrepet kundereise viser til situasjonene der betalende kunder og potensielle kunder er i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler.
I filmen ovenfor fikk vi et innblikk i hvordan en digital kundereise kan foregå, sett fra et forbruker- og markedsføringsperspektiv. Vi ble gjort kjent med hvordan Torshov Sport benytter ulike typer markedskommunikasjon, med vekt på digitale kanaler, og hvordan en ungdom ble påvirket til å kjøpe et par fotballsko.
Dagens kundereiser er i større grad enn tidligere blitt digitale. Det vil si at vi som forbrukere ofte gjennomfører hele eller store deler av kjøpene våre på nett. I dag har vi som kunder alltid informasjon tilgjengelig digitalt. Vi kan for eksempel finne viktig informasjon digitalt før vi handler i fysiske butikker.
Tenk over
Tenk gjennom en av dine nylige kundereiser der du har vært i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler. Kan din nylige kundereise beskrives som en digital kundereise, synes du?