Å visualisere et budskap
Et godt illustrasjonsbilde eller reklamebilde er ikke bare en avbildning av et motiv. Det er et bilde som først og fremst skal kommunisere et budskap. I en reklametekst må avsenderen forsøke å fortelle et budskap. Et reklamebilde, derimot, må vise budskapet.
![Reklamebilde for Volkswagen som viser en hund med hodet ut av vinduet i tre forskjellige biltyper. Vanlig bil, el-bil, gte-bil. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/fotograf-aksel-jermstad_0.jpg?width=1024)
God markedsføring gir produktet en egen identitet gjennom tekst, lyd og bilder som treffer målgruppen godt. Som eksempelbildet viser, trenger ikke et godt illustrasjonsbilde nødvendigvis å være et bilde av selve produktet for å kommunisere effektivt.
Illustrasjonsbilder brukes i mange sammenhenger. Eksempler kan være illustrasjonsbilder i bøker, brosjyrer og informasjonsmateriell eller bilder brukt i redaksjonell sammenheng til å illustrere en sak, en situasjon eller et fenomen.
Illustrasjonsbilder brukes også i reklame. Reklamebilder deles gjerne grovt inn etter bildets hensikt. Er meningen å selge et produkt snakker vi gjerne om fotografering av produkt og/eller produkter i bruk.
CC BY-SASkrevet av Tom Knudsen.
Sist faglig oppdatert 04.12.2017